Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η VW ήταν αποφασισμένη να δείξει στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα πως ήταν γενικός «δερβέναγας» του χώρου. Το όραμα του Ferdinand Piech περιλάμβανε την εξέλιξη τόσο του ταχύτερου αυτοκινήτου παραγωγής όλων των εποχών, όσο και του καλύτερου τετράτροχου στον πλανήτη. Το πρώτο σκέλος, υλοποιήθηκε ως Bugatti Veyron. Το δεύτερο, ήθελε να αποτελέσει το Phaeton.
Ο «Φαέθων» (γιος του Ήλιου και της Κλυμένης, κατά την ελληνική μυθολογία) σχεδιάστηκε ως μια λιμουζίνα που θα έβαζε στη θέση της τον ορισμό του είδους: τη Mercedes S-Class. Πρακτικά, ήταν ένα Audi A8 με μόνη έλλειψη το αλουμινένιο πλαίσιο και τιμή πολύ χαμηλότερη τόσο από τη ναυαρχίδα του Ίνγκολσταντ, όσο και από αυτή της Στουτγάρδης. Χαρακτηριστικό της εμμονής του Piech ήταν η επιμονή του στην επίτευξη ενός συγκεκριμένου χαρακτηριστικού: ήθελε το Phaeton να μπορεί να κινείται με 300 χλμ./ώρα -παρόλο που η τελική περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα- σε εξωτερική θερμοκρασία 50 βαθμών Κελσίου, με τη θερμοκρασία στην καμπίνα να μην υπερβαίνει τους 22 βαθμούς, ο θόρυβος να διατηρείται κάτω από τα 80 ντεσιμπέλ και, φυσικά, να μην κάνει «τσικ».
Πάνω από 100 πατέντες κατοχυρώθηκαν κατά τη διάρκεια της εξέλιξης, με τους στόχους πωλήσεων να κάνουν λόγο για 20.000 κομμάτια ετησίως. Δυστυχώς για το Phaeton, η πραγματικότητα αποδείχθηκε σκληρή. Η προοπτική μιας λιμουζίνας με τα σήματα της «Φαου Βε» δεν έπεισε, ιδίως σε σύγκριση με το όμορο A8, παρά τη χαμηλή τιμή. Η VW έχανε χρήματα για κάθε αυτοκίνητο που πουλούσε, κρατώντας τον «Φαέθωνα» στην παραγωγή μέχρι το 2016 καθαρά για λόγους πρεστίζ. Η απαξίωση που το διακατέχει φτάνει σε τρομακτικά επίπεδα, καθιστώντας το ως μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για απόκτηση λιμουζίνας με πολύ λίγα χρήματα. Το συγκεκριμένο, για παράδειγμα, πωλείται για λιγότερο από 3.000 ευρώ!
Μπορεί να έχει σχεδόν 580.000 χλμ. από το 2010, που πρωτοκυκλοφόρησε, αλλά πρόκειται για την πετρελαιοκίνητη έκδοση. Ο 3.0 V6 TDI αποδίδει 240 ίππους στις 4.000 σ.α.λ. και 500 Nm στις 1.500-3.000 σ.α.λ., συνεργαζόμενος με σύστημα τετρακίνησης 4Motion και αυτόματο κιβώτιο Tiptronic 6 σχέσεων. Το 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 8,3 δλ. και η τελική φτάνει τα 237 χλμ./ώρα, ωστόσο αυτό που εντυπωσιάζει είναι η κατανάλωση. Παρότι μιλάμε για limo άνω των 5 μέτρων και 2,2 τόνων, η μέση τιμή της διαμορφώνεται στα 8,5 λίτρα/100 χλμ.!
Αν, λοιπόν, θέλετε μια οικονομική και ροπάτη ναυαρχίδα, δεν έχετε παρά να εκταμιεύσετε 2.943 ευρώ (2.500 λίρες). Το τελωνείο άλλο θέμα…