Στην Ελλάδα και στις περισσότερες χώρες του κόσμου το τιμόνι βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του ταμπλό, όμως σε άλλες είναι «ανάποδα» για τα δικά μας δεδομένα, δηλαδή δεξιά. Αντιστοίχως διαφοροποιείται η τοποθέτηση των οχημάτων στο οδόστρωμα, γεγονός που δυσκολεύει πολύ τους οδηγούς όταν αλλάζουν χώρα (π.χ. από Κύπρο και Αγγλία), γιατί πρέπει να προσαρμοστούν στη διαφορετική θέση οδήγησης και στους ανάποδους δρόμους. Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί συμβαίνει αυτό και που κρατάει τις ρίζες του;
Η πρώτη εξήγηση έρχεται από το Μεσαίωνα και ειδικότερα από τους ιππότες. Αυτοί εκπαιδεύονταν να κρατάνε το ξίφος ή το δόρυ στο δεξί χέρι και την ασπίδα στο αριστερό. Αριστερόχειρες αντιμετωπίζονταν τότε (έως και τα νεότερα χρόνια) ως τεχνάσματα του Διαβόλου, οπότε όποιος ήθελε να είναι ιππότης, έπρεπε να μάθει να κρατά όπλο στο δεξί, ασπίδα στο αριστερό. Αντίστοιχη ήταν και η τεχνική για το πώς θα μετακινούνταν, η οποία καθιερώθηκε για τις μεταφορές με άμαξα και μετέπειτα με το αυτοκίνητο.
Αυτά για εμάς και τους υπόλοιπους, που οδηγούμε «κανονικά». Τι γίνεται, όμως, με τους… ανάποδους; Για τα δεξιοτίμονα αυτοκίνητα, μεγαλύτερος υπεύθυνος είναι οι Βρετανοί και συγκεκριμένα η βρετανική ναυτιλία, καθώς και γενικότερα οι κανόνες ναυσιπλοΐας της εποχής εκείνης.
Σύμφωνα με αυτούς όταν δυο καράβια διασταυρώνονταν, φρόντιζαν οι καπετάνιοι να περνάνε από την δεξιά πλευρά τους, από όπου και μπορούσαν να ελέγξουν πιο αποτελεσματικά τις αποστάσεις ανάμεσα στις καρίνες. Δεν είναι τυχαίο πως οι περισσότερες χώρες που οδηγούν με το τιμόνι δεξιά, ήταν αποικίες των Βρετανών (Αυστραλία, Κύπρος, Νέα Ζηλανδία, Ινδία). Παράλληλα, και οι Ιάπωνες, ως εξίσου μεγάλη ναυτική δύναμη, υιοθέτησαν τον ίδιο τρόπο σκέψης και στα αυτοκίνητα.
Θα πείτε, πώς γίνεται στην Ελλάδα με την τόσο πλούσια ναυτική παράδοση να οδηγούμε με το τιμόνι αριστερά; Γιατί διατηρούμε το προνόμιο -μαζί με τους Ολλανδούς- να είμαστε από τους ελάχιστους λαούς που διαχωρίσαμε τις θαλάσσιες από τις επίγειες μετακινήσεις. Βέβαια, στους θαλάσσιους «δρόμους» τα πηγαίνουμε περίφημα, όμως στους ασφαλτοστρωμένους υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα.