Όλοι γνωρίζουμε, θυμόμαστε και πολλοί έχουμε οδηγήσει τους δυο «λαϊκούς ήρωες» των 90’s-00’s από τη Γαλλία: τα Citroen Saxo VTS και Peugeot 106 Rallye (κατά κόσμον «Σαξόραλα»), που μεσουρανούσαν πριν δυο δεκαετίες και δημιούργησαν μια από την πιο φανατική βάση φίλων. Κοινό που λάτρευε να τα βελτιώνει κιόλας, καθιστώντας την αναζήτηση εργοστασιακού δείγματος κυνήγι θησαυρού.
To ξακουστό «Φ.Π.Ε.» (φίλτρο, πρόγραμμα, εξάτμιση) κοσμεί τα περισσότερα VTS και Rallye που κυκλοφόρησαν στη χώρα μας, καθιστώντας οποιοδήποτε τηρεί τα ήθη και έθιμα του εργοστασίου, ως κόσμημα. Και ως τέτοια τιμολογούνται τα «μαμά», ιδίως όταν συνοδεύονται από ελάχιστο αριθμό χιλιομέτρων στο οδόμετρο. Αυτό που βλέπουμε πρόκειται για έναν αξιέπαινο Γάλλο από το Βόλο, με μόλις 53.368 χλμ. στο κοντέρ σε 25 χρόνια κυκλοφορίας, άψογη κατάσταση εξωτερικά-εσωτερικά και, το κυριότερο, δίχως ίχνος «εξωσχολικών» κάτω από το καπό.
Ο 16βάλβδιδος ατμοσφαιρικός των 1.587 κ.εκ. δεν έχει ούτε νέο εγκέφαλο, ούτε αναπνέει διαφορετικά, ούτε αντηχεί από άλλη εξάτμιση. Ανέγγιχτος, με τα στοιχεία ισχύος και επιδόσεων να ανταποκρίνονται στο φυλλάδιο της Citroen. Η απόδοση φτάνει τους 120 ίππους στις 6.600 σ.α.λ. και τα 145 Nm στις 5.200 σ.α.λ., προσφέροντας στο βάρους 935 κιλών πυραυλάκι επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 8,2 δλ. και τελική 205 χλμ./ώρα. Γκάζι αξιοπρεπέστατο ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα, πόσω μάλλον με εκείνα του 1998.
Όπως είπαμε, τα απείραχτα «Σαξόραλα» είναι σπάνια, συλλεκτικά και κατ’ επέκταση ακριβά. Το συγκεκριμένο, ας πούμε, τιμολογείται στις 6.500 ευρώ, τη στιγμή που ο μέσος όρος των Saxo VTS στη χώρα μας κυμαίνεται στη μισή -και βγάλε- τιμή. Δεν τα αξίζει, όμως; Είδος προς εξαφάνιση είναι…