Πριν οι εκπομπές ρύπων, οι μετρήσεις WLTP, τα plug-in υβριδικά και η μανία με την ηλεκτροκίνηση γίνουν υποχρεωτικές μόδες η VW είχε ήδη έτοιμη την απάντηση σε ένα ερώτημα που δεν είχε καν τεθεί. Πίσω στο 2009 παρουσίασε ένα διθέσιο αυτοκίνητο, που έμοιαζε βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ήταν τόσο καινοτόμο και ρηξικέλευθο στον σχεδιασμό και την παραγωγή του, ώστε χρειάστηκαν επιπλέον 4 χρόνια για να βρει τον δρόμο προς τις αγορές. Και αυτό σε ιδιαίτερα περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Το μοντέλο για το οποίο μιλάμε, είναι το XL1.
Σχεδιασμένο για την εξοικονόμηση μέχρι και της τελευταίας σταγόνας καυσίμου, το XL1 ενσωμάτωσε εντυπωσιακές πρωτιές όταν κυκλοφόρησε, το 2013. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που αντικατέστησε τους εξωτερικούς καθρέπτες με κάμερες (προσοχή στον διαχωρισμό: το Lexus ES είναι το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με το χαρακτηριστικό αυτό), η πρώτη φορά που συνδυάστηκε πετρελαιοκινητήρας με ηλεκτροκινητήρα -και μάλιστα σε plug-in διάταξη- αλλά και η μοναδική που τετράτροχο μοντέλο ανακοινώθηκε με μέση τιμή κατανάλωσης κάτω από 1 λίτρο/100 χλμ! Καλά διαβάσατε. Το XL1 παρουσιάζει μέση κατανάλωση της τάξης των 0,9 λίτρων/100 χλμ.
Προκειμένου να επιτύχει αυτό τον άθλο, η VW προίκισε το φουτουριστικό αυτοκίνητο με την τελευταία λέξη της εφευρετικότητας των μηχανικών της. Ο κινητήρας είναι ένας δικύλινδρος τουρμποντίζελ 800 κυβικών εκατοστών που αποδίδει 48 ίππους. Ο ηλεκτροκινητήρας με τον οποίο βρίσκεται σε ζεύξη, είναι απόδοσης 27 ίππων. Η συνδυαστική ισχύς των 75 αλόγων είναι υπεραρκετή για να κινήσει τα 795 κιλά του αμαξώματος, τα οποία επιτυγχάνονται χάρις στο ανθρακονημάτινο αμάξωμα και το πλαίσιο από κράμα μαγνησίου-αλουμινίου. Το κιβώτιο είναι το κλασικό 7αρι DSG και οι επιδόσεις που προσφέρει η διθέσια κάψουλα στον οδηγό της είναι 11,9 δλ. για τα πρώτα 100 χλμ./ώρα και 158 χλμ./ώρα τελικής. Φυσικά εντυπωσιάζει ο συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,189 που επιτυγχάνεται χάρις στο σχήμα και την συνδρομή της απουσίας των καθρεπτών. Επιπλέον το ηλεκτρικό μοτέρ μπορεί να κινήσει μόνο του το αυτοκίνητο για 50 χιλιόμετρα.
Όλα τα ανωτέρω δεν ήταν φθηνά στην υλοποίηση, αλλά αναμενόμενα ούτε και στην αγορά. Καθένα από τα 250 XL1 που βγήκαν από το Βόλφσμπουργκ κόστιζε καινούργιο πάνω από 100.000 ευρώ (συγκεκριμένα 111.000), ενώ η ίδια η εταιρία επένδυσε πάνω στο project 1 δις ευρώ ! Κάτι που σημαίνει πως τώρα που θεωρείται συλλεκτικό και τεχνολογικός προπομπός της «λαίλαπας» των plug-in υβριδικών, η τιμή του πάει ακόμα ψηλότερα. Το συγκεκριμένο, πάντως, κρατάει κάποια «μπόσικα». Το κόστος αγοράς τοποθετείται στις 69.950 λίρες (84.106 ευρώ), με το οδόμετρο να αναγράφει λίγο πάνω από 20.000 χλμ. και τον αριθμό παραγωγής το νούμερο «148/250».