Αλαλούμ από τα λίγα επικρατεί στο βιομηχανικό τοπίο, αναφορικά με τα μέτρα που παίρνουν ομαδόν χώρες κατά των Κινέζων κατασκευαστών. Όχι για τη σύμπνοια μεταξύ τους, καθώς πολλά κράτη διατηρούν ενιαία στάση απέναντι στα κινεζικά αυτοκίνητα, αλλά στο πώς τοποθετούνται οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές επί του θέματος. Κι όπως φαίνεται, καμία σχέση δεν έχουν οι προθέσεις τους με τις κυβερνήσεις των κρατών.
Ενώ η Κομισιόν ετοιμάζεται να αρχίσει τα «χαράτσια» στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Κίνα (στο 25% «κλειδώνει» η επιβάρυνση), πολλές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες καλούν τους νομοθέτες να δείξουν εγκράτεια. Οι λόγοι; Απλούστατοι. Πρώτον, πολλά μοντέλα Ευρωπαίων κατασκευαστών κατασκευάζονται στην Κίνα και κατόπιν εισάγονται στη Γηραιά Ήπειρο, για λόγους κόστους. BMW iX3, Citroen C5 X, Dacia Spring και Volvo EX30 είναι μερικά μόνο από τα «Made in China» ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, που με τους επικείμενους δασμούς θα έρθουν αντιμέτωπα με τεράστια προβλήματα ανατιμήσεων. Το κόστος αγοράς θα εκτιναχθεί, ακυρώνοντας σε κάποιες περιπτώσεις (βλέπε Spring) το μεγαλύτερο προσόν του μοντέλου.
Ο άλλος λόγος, εξίσου καίριος, εντοπίζεται στα αντίποινα. Αν η Ε.Ε. πάρει στο κυνήγι τα κινεζικά αυτοκίνητα, το ίδιο θα κάνει η Κίνα στα ευρωπαϊκά. Κι αν στο κάνει αυτό η μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη, έχεις ξαφνικά πρωτόγνωρους μπελάδες στο κεφάλι σου. Η HSBC αναφέρει πως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζουν το 20-30% των παγκοσμίων πωλήσεών τους, στην αγορά της Κίνας. Αν αυτό το 20-30% ελαττωθεί, τότε θα μιλάμε για ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων -αν όχι δισεκατομμυρίων- ευρώ. Επίσης, οι Ευρωπαίοι διατηρούν πολλά εργοστάσια στην κινεζική επικράτεια. Ποιος εγγυάται ότι η κινεζική κυβέρνηση δεν θα τους βάλει στο «κάδρο» (το πιθανότερο να συμβεί, βασικά), ως αντίδραση στους δασμούς; Χώρια που ούτως ή άλλως θα εξαναγκαστούν σε μετακομίσεις, μεταφέροντας γραμμές παραγωγής από την Κίνα στην Ευρώπη.
Ο CEO της BMW, Oliver Zipse, είπε στους επενδυτές ότι δεν πιστεύει πως η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη δεν χρειάζεται προστασία, επισημαίνοντας παράλληλα τον κίνδυνο να γυρίσει «μπούμερανγκ» τυχόν κήρυξη εμπορικού πολέμου με την Κίνα. Στο ίδιο μήκος κύματος ο επικεφαλής της VW, Oliver Blume, που τονίζει τα προβλήματα από πιθανά αντίποινα των Κινέζων, ενώ και ο ομόλογός του στη Stellantis, Carlos Tavares, περιέγραψε τους επερχόμενους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα ως «μια σημαντική παγίδα για τις χώρες που ακολουθούν αυτόν τον δρόμο».