Η έλλειψη μικροτσίπ συγκαταλέγεται, δίχως αντίρρηση, σε μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις που έχουν χτυπήσει την αυτοκινητοβιομηχανία. Παύσεις παραγωγής, λίστες αναμονής που φτάνουν τα 4 χρόνια, καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων σε λανσαρίσματα μοντέλων και αναπόφευκτα αυξήσεις τιμών. Προβλήματα που δεν αναμένεται να επιλυθούν στο εγγύς μέλλον (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπως της Volvo), με το φόβο της έντασής τους να κρέμεται πάνω από τα εργοστάσια ως άλλη «Δαμόκλειος σπάθη».
Οι απώλειες ήδη αγγίζουν τρομακτικά επίπεδα, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ζημιές εκατοντάδων δις στον κλάδο. Κάποιες αναφορές, μάλιστα, τοποθετούν τη «χασούρα» σε περισσότερα από 200 δις δολάρια – ποσά πρωτόγνωρα ακόμα και για την αυτοκινητοβιομηχανία, που έχει βιώσει αρκετές δύσκολες στιγμές ανά τις δεκαετίες. Τα στοιχεία αυτά αφορούν καθαρά το αρνητικό πρόσημο, λόγω έλλειψης ημιαγωγών. Ενός κακού, όμως, μύρια έπονται. Τα οποία παίρνουν τη μορφή του κόστους των πρώτων υλών, δίχως να λείπουν οι κυριολεκτικές καταστροφές.
Στις αρχές του έτους ο «Eγκέλαδος» είχε συγκλονίσει την περιοχή του Σαΐκι, στην Ιαπωνία, ευτυχώς δίχως τραγικό απολογισμό για την ανθρώπινη ζωή. Η βιομηχανία, ωστόσο, δέχτηκε άλλο ένα πλήγμα καθότι η ισχυρή σεισμική δόνηση των 6,6 Ρίχτερ προκάλεσε σημαντικές φθορές σε εργοστάσιο της Toshiba. Η γραμμή παραγωγής αναγκαστικά σταμάτησε, προκαλώντας περαιτέρω «έμφραγμα» στη διαθεσιμότητα μικροτσίπ. Ως αποτέλεσμα, η Toyota αναγκάστηκε να κατασκευάσει 150.000 μονάδες λιγότερες το Φλεβάρη, οι οποίες θα απαιτήσουν περίπου 18 μήνες για να παραδοθούν τελικά στους πελάτες, προκαλώντας οικονομική πληγή βάθους 15 δις δολαρίων στον ιαπωνικό κολοσσό. Μια κατάσταση που φωτογραφίζει ένα μόνο μέρος του τερατώδους προβλήματος, από το οποίο τελικά δεν πρόκειται να γλιτώσει η τσέπη του καταναλωτή.
Όπως έχουμε δει σε αρκετές περιπτώσεις, οι τιμές των νέων αυτοκινήτων παρουσιάζουν μεγάλες αυξήσεις. Αλλαγή κατεύθυνσης δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα, το αντίθετο. Κι αυτό, διότι η συναρμολόγηση μιας μονάδας κοστίζει πια πολύ παραπάνω. Η τιμή του ατσαλιού εμφανίζει σοκαριστική αύξηση, που φτάνει το 63%! Ο χαλκός βρίσκεται στο +48% και το αλουμίνιο στο +40%. Τα βασικότερα συστατικά για την πλειονότητα των εξαρτημάτων ενός αυτοκινήτου (μικροτσίπ περιλαμβανομένων), δηλαδή, είναι πλέον πανάκριβα. Μια αύξηση που, όσο κι αν προσπαθούν να την απορροφήσουν οι ήδη πληττόμενοι κατασκευαστές, νομοτελειακά θα καταλήξει στους καταναλωτές. Πιθανότατα όχι στο σύνολό της, αλλά και πάλι. Με τόσο υψηλότερο το κόστος παραγωγής, θα χρειαστεί μια οικονομοτεχνική υπερπροσπάθεια ώστε να μην γίνουν «φαρμακείο» τα νέα μοντέλα.
Ο Πρόεδρος των Η.Π.Α., Τζο Μπάιντεν, ετοιμάζει νομοσχέδιο που θα εγκρίνει τη χορήγηση 52 δις δολαρίων στους κατασκευαστές ημιαγωγών, προκειμένου να ενισχύσει την παραγωγική τους δραστηριότητα και να τους βοηθήσει στην υπερπήδηση των τεραστίων αυξήσεων προμήθειας πρώτων υλών, που εφαρμόζει η βιομηχανία της μεταλλουργίας.