Η κίνηση με το ποδήλατο στο δρόμο, δυστυχώς εγκυμονεί πάρα πολλούς κινδύνους για τον ποδηλάτη, από την στιγμή που οι ποδηλατόδρομοι στην Ελλάδα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι. Έτσι έρχονται αντιμέτωποι και εκτεθειμένοι μαζί με τα υπόλοιπα μικρά και πιο μεγάλα οχήματα. Ωστόσο, και οι ποδηλάτες από την πλευρά τους θα πρέπει να τηρούν κάποιους βασικούς κανόνες ασφαλείας και φυσικά να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι και εξοπλισμένοι για την ασφάλειά τους στο δρόμο. Η Ελληνική Αστυνομία δίνει πολλές συμβουλές, όπως είναι οι εξής παρακάτω:
Διαβάστε ακόμα: Τι κάνω σε περίπτωση κλοπής ή φθοράς της άδειας οδήγησης
Τι προσέχω όταν κυκλοφορώ στο δρόμο:
• Ποδηλατώ χρησιμοποιώντας σωστά το οδικό δίκτυο και αξιολογώ τον κίνδυνο της περιοχής, ενώ προτιμώ δρόμους με λιγότερη κίνηση που τα οχήματα κυκλοφορούν με χαμηλότερες ταχύτητες.
• Κάνω ποδήλατο με δεδομένο ότι οι υπόλοιποι οδηγοί δεν προσέχουν και επομένως θα πρέπει να προσέχω εγώ ακόμα πιο πολύ.
• Φοράω πάντα κράνος και προστατευτικά στους αγκώνες και τα γόνατα και κρατάω το τιμόνι και με τα δύο χέρια.
• Ελέγχω πριν περάσω την διασταύρωση, ακόμη και όταν το φανάρι μου είναι πράσινο.
• Ποδηλατώ πάντα στην δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας και προειδοποιώ τους άλλους οδηγούς σε περίπτωση που θέλω να στρίψω ως εξής: για στροφή αριστερά εκτείνω το αριστερό χέρι, για δεξιά το δεξί και για μείωση ταχύτητας κινώ πάνω-κάτω εκτεταμένη την παλάμη μου.
• Αν θέλω να στρίψω σε μία διασταύρωση και οι συνθήκες είναι δύσκολες είναι προτιμότερο να σταματήσω στο φανάρι και να περάσω το ποδήλατο απέναντι από την διάβαση πεζών.
• Προσπερνώ ένα εμπόδιο ή όχημα αφού προηγουμένως ελέγξω γύρω μου και ιδιαίτερα πίσω μου, υπολογίσω την ταχύτητα και την θέση των οχημάτων στο οδόστρωμα και κατόπιν προσπερνώ προσεκτικά κρατώντας τις αποστάσεις.
Διαβάστε ακόμα: Τι να κάνω αν βάλω βενζίνη σε diesel
• Όταν με προσπερνάει κάποιο άλλο όχημα δεν αλλάζω πορεία, κρατώ σταθερά το τιμόνι του ποδηλάτου για τον όγκο του αέρα που θα φέρει πάνω μου το όχημα και δεν «τα χάνω».
• Όταν βγαίνω από στενό σε κεντρικό δρόμο, εκτός από τα διερχόμενα οχήματα, προσέχω μήπως κάποιο σταματημένο ξεκινήσει, ξεπαρκάρει ή κάνει αναστροφή.
• Η πορεία του ποδηλάτου μου πρέπει να είναι σταθερή, να έχω καλή ισορροπία, να μην ποδηλατώ κάνοντας ζικ-ζακ και ελιγμούς, γι’ αυτό κρατώ χαλαρά αλλά σταθερά το τιμόνι του ποδηλάτου και κοιτώ μακριά μπροστά μου.
• Όπου υπάρχει ποδηλατόδρομος τον χρησιμοποιώ, ενώ αποφεύγω να ποδηλατώ πάνω στο πεζοδρόμιο για να μην παρεμποδίζω την κίνηση των πεζών.
• Κατά τη νυκτερινή οδήγηση χρησιμοποιώ φώτα εμπρός – πίσω, φοράω ανακλαστικό γιλέκο και αποφεύγω τα μαύρα ρούχα, έτσι ώστε να γίνομαι ευκολότερα ορατός.
Τι να προσέχω ιδιαίτερα:
• Τις πόρτες που ανοίγουν ξαφνικά από σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα.
• Τα σταματημένα ή παρκαρισμένα οχήματα που ξεκινούν ή ξεπαρκάρουν χωρίς προειδοποίηση.
• Τα αυτοκίνητα που με προσπερνούν και αμέσως μετά στρίβουν ακριβώς μπροστά μου, ενώ εγώ συνεχίζω να κινούμαι ευθεία.
• Τις σφήνες στα μποτιλιαρίσματα, τους καθρέφτες και τα χέρια των οδηγών που προεξέχουν, τις απότομες αλλαγές λωρίδας των οχημάτων, τις πόρτες που μπορεί να ανοίξουν ξαφνικά κλπ.
• Τα παιδιά, τους ηλικιωμένους και τα ζώα που μπορεί να πεταχτούν ξαφνικά μπροστά μου.
Διαβάστε ακόμα: Γνωρίζετε τι είναι τα συστήματα ABS, ASR και ESP;