Με την Ελλάδα -και το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης- να τελεί υπό «κατάψυξη», οι έγνοιες για τη σωστή λειτουργία του αυτοκινήτου στο ψύχος ανασύρονται από το πίσω μέρος του εγκεφάλου. Μεγαλύτερη όλων, η πιο θεμελιώδης: να πάρει μπροστά. Στα ντίζελ, η ανησυχία είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Πέραν των κλασικών προβλημάτων ψυχρής εκκίνησης, τα ντίζελ μπορεί να κινδυνέψουν από την ίδια τη φύση του καυσίμου που χρησιμοποιούν. Κι αυτό διότι σε πολύ ψυχρές συνθήκες, ενδέχεται να μην μπορεί να φτάσει καν στον κινητήρα! Όπως το λιπαντικό, το πετρέλαιο είναι υγρό. Και υπόκειται στις ορέξεις του καιρού. Όντας λοιπόν υγρό, τήκεται. Αναλόγως της εξωτερικής θερμοκρασίας, η τήξη του μπορεί να φτάσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να φρακάρει στις σωληνώσεις! Κατά συνέπεια, δεν φτάνει ποτέ στο θάλαμο καύσης, οπότε το γύρισμα της μίζας ή το πάτημα του starter button αποβαίνει άκαρπο.
Σε θερμοκρασίες κάτω των -10 βαθμών Κελσίου, το πετρέλαιο χάνει τη ρευστότητά του και σιγά σιγά κρυσταλλοποιείται. Για να λάβει έγκριση διάθεσης, το πετρέλαιο κίνησης θα πρέπει να εμφανίζει σημεία κρυσταλλοποίησης και τήξης που ορίζονται ανεξάρτητα από την κάθε αγορά. Σε αυτή της Ισπανίας, για παράδειγμα, το σημείο κρυσταλλοποίησης ορίζεται μεταξύ -20 και -30 βαθμών, ενώ αυτό της τήξης στους -34. Ολικό πάγωμα στο ρεζερβουάρ ή το κύκλωμα είναι απίθανο να συμβεί, αλλά όχι αδύνατο. Τι κάνουμε τώρα αν το αυτοκίνητό μας δεν παίρνει μπροστά ένα χειμωνιατικό πρωινό και ενώ όλα δείχνουν σε άριστη κατάσταση;
Εδώ τα πράγματα απαιτούν υπομονή. Δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, από το να περιμένουμε να πέσει το κρύο. Καταλαβαίνουμε ότι το να θερμάνουμε τεχνητά ρεζερβουάρ κλπ, αποφεύγεται δια ροπάλου για ευνόητους λόγους. Η καλύτερη επιλογή, είναι η πρόληψη. Αν δεν έχουμε γκαράζ, κοιτάμε να παρκάρουμε σε στενά ή δρόμους με δέντρα, που γενικά τους βρίσκει λιγότερα το κρύο. Ιδανικά, εφόσον γνωρίζουμε την περιοχή, επιδιώκουμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο σε σημεία που τα βλέπει ο ήλιος από νωρίς (όσο γίνεται τον χειμώνα). Τα αντιπηκτικά πρόσθετα είναι επίσης μια πολύ αξιόπιστη επιλογή. Παρόλα αυτά, ακόμα και αν την «πάθουμε» δεν χρειάζεται λόγος ανησυχίας. Δεν υπάρχει κάποια βλάβη στο αυτοκίνητο, άσχετα της ταλαιπωρίας.
Αν τώρα αναρωτιέστε γιατί δεν αναφέρουμε καθόλου τη βενζίνη, ο λόγος είναι τα οκτάνια. Η χημική σύνθεσή της ορίζει μίνιμουμ σημείο τήξης τους -107,4 βαθμούς Κελσίου!