Αποτελούν την απόλυτη τάση των τελευταίων ετών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και λόγος αγοράς -ή όχι- ενός μοντέλου. Μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού, πλέον κοιτάζει πρώτα περισσότερο τον αριθμό ή τη διάμετρο της «βιτρίνας» στην καμπίνα παρά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου! Δεν θέλουν οθόνες όλοι, όμως, καθώς πολλοί θέλουν τα παραδοσιακά κουμπιά. Κάτι που αποδεικνύεται πλέον, και επιστημονικά.
Η Rachel Plotnick είναι καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο Bloomington, της Ιντιάνα, και έχει αποκτήσει τη φήμη του «γκουρού των κουμπιών». Η Plotnick έχει κάνει μελέτες και έρευνες γύρω από τη σχέση ανθρώπων-κομβίων, έχοντας μάλιστα γράψει και βιβλίο πάνω σε αυτό («Power Button: A History of Pleasure, Panic, and the Politics of Pushing», για όσους ενδιαφέρονται). Η Αμερικανίδα επιστήμων εξερευνά την ψυχολογία του κόσμου και την κουλτούρα γύρω από τη χρήση κουμπιών, αλλά και τη διαχρονική χρησιμότητά της στην πρόοδο της τεχνολογίας. Με άλλα λόγια, η καθ’ ύλην αρμόδια να εξηγήσει την αλλαγή στους συσχετισμούς μεταξύ οθονών και πατροπαράδοτων διακοπτών, στις καμπίνες των σύγχρονων αυτοκινήτων.
«Πιστεύω είναι ένας συνδυασμός στοιχείων. Το ένα είναι ότι έχουμε μπουχτίσει στις οθόνες, αυτό που αποκαλώ “κόπωση οθόνης”. Είμαστε όλη μέρα κι όλη νύχτα μπροστά από μια οθόνη, σκρολάροντας και πηγαίνοντας από σελίδα σε σελίδα, ή από video σε video. Κάπου κουράζεσαι με όλο αυτό. Τα κουμπιά στα αυτοκίνητα πιθανόν να είναι μια διέξοδος, ένας είδος “απο-τεχνολογοποίησης” της καθημερινότητάς μας», εξηγεί η Plotnick σε συνέντευξή της στο Spectrum. Πέρα από το ψυχολογικό, όμως, υπάρχει και το πρακτικό σκέλος.
Όπως υπογραμμίζει η Plotnick, οι οθόνες επηρεάζουν αρνητικά την οδική ασφάλεια μέσω του αυτονόητου: απαιτούν διαρκώς προσοχή από τον οδηγό, ο οποίος παίρνει συνέχεια το βλέμμα του από το δρόμο. Δεν είναι η πρώτη μελέτη που τονίζει το συγκεκριμένο πρόβλημα, ενώ και ο ίδιος, ο Euro NCAP, απαιτεί από τις εταιρίες να βάζουν περισσότερα κουμπιά στα infotainment, προκειμένου να μη χάνουν αστέρια!