Αποτελούν την απόλυτη τάση των τελευταίων ετών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και λόγος αγοράς -ή όχι- ενός μοντέλου. Μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού, πλέον κοιτάζει πρώτα περισσότερο τον αριθμό ή τη διάμετρο της «βιτρίνας» στην καμπίνα παρά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου! Δεν θέλουν οθόνες όλοι, όμως, καθώς πολλοί παραμένουν πιστοί στα παραδοσιακά κουμπιά. Και πολύ καλά κάνουν όπως αποδεικνύει ο ίδιος, ο Euro NCAP.
O ανεξάρτητος ευρωπαϊκός φορέας οδικής ασφάλειας ανακοίνωσε τη νέα μεθοδολογία αξιολόγησης, η οποία πλέον θα λαμβάνει υπόψη και την παρουσία φυσικών διακοπτών στο εσωτερικό. Συγκεκριμένα ο Euro NCAP ενσωματώνει καινούργιες νόρμες στον τρόπο που βαθμολογεί τα αυτοκίνητα, απαιτώντας από τους κατασκευαστές την τοποθέτηση κανονικών κουμπιών και διακοπτών για δεδομένες λειτουργίες. Αναλυτικότερα τα φλας, τα φώτα, τα αλάρμ, η κόρνα, οι υαλοκαθαριστήρες και η υπηρεσία κλήσεων εκτάκτου ανάγκης θα πρέπει να ελέγχονται υποχρεωτικά από κουμπιά, ασχέτως αν υπάρχουν ανάλογες λειτουργίες στο σύστημα πολυμέσων. Αυτά για αρχή, καθώς μελλοντικά θα προστεθούν κι άλλες υποχρεωτικές «κουμπάτες» λειτουργίες.
Σύμφωνα με τον Euro NCAP, όποια μοντέλα δεν συμμορφώνονται με τις νέες διατάξεις θα δέχονται ποινές στη βαθμολόγησή τους, μειώνοντας τα ποσοστά πληρότητας των επικουρικών συστημάτων. Μια μείωση που θα επιφέρει τις ανάλογες απώλειες στη συνολική αξιολόγηση, κατεβάζοντας το μέσο όρο και οδηγώντας μέχρι σε απώλειες αστεριών. Ένα αυτοκίνητο, δηλαδή, ενδέχεται να εμφανίζει υψηλά επίπεδα προστασίας σε ενήλικες, επιβάτες και πεζούς (πχ 90%, 87% και 85% αντίστοιχα), αλλά να δέχεται ένα «κατακέφαλο» 30% φερ’ ειπείν στα συστήματα ασφαλείας, λόγω έλλειψης κουμπιών, και αντί για 5 να παίρνει 4 (ή και λιγότερα) αστέρια συνοπτικά στο φινάλε.
Ο διευθυντής στρατηγικής ανάπτυξης του Euro NCAP, Matthew Avery, εξηγεί γιατί πάρθηκε αυτή η απόφαση: «Η υπερβολική χρήση οθονών αφής είναι ένα πρόβλημα σε όλη τη βιομηχανία, καθώς σχεδόν κάθε κατασκευαστής μεταφέρει τα βασικά χειριστήρια στα μόνιτορ, υποχρεώνοντας τους οδηγούς να παίρνουν τα μάτια από το δρόμο και αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων λόγω απόσπασης της προσοχής. Οι νέες δοκιμές του Euro NCAP, αρχής γενομένης από το 2026, ενθαρρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν ξεχωριστά, φυσικά χειριστήρια για βασικές λειτουργίες με διαισθητικό τρόπο, περιορίζοντας την απόσπαση προσοχής και προάγοντας έτσι την ασφαλέστερη οδήγηση».