Αυτό που ακουγόταν έντονα τους τελευταίους μήνες κι έχει προκαλέσει ενστάσεις ακόμα και από τους ίδιους, τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, μπαίνει στην τελική φάση της υλοποίησης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε την επιβολή δασμών στα κινεζικά αυτοκίνητα, οι οποίοι μάλιστα ξεπερνούν και τις πιο αυστηρές προβλέψεις των αναλυτών της αγοράς!
Ενώ, για παράδειγμα, οι Financial Times έκαναν λόγο για «καπέλο» μάξιμουμ στο 25%, εν τέλει η Κομισιόν θα επιβάλλει έξτρα φορολόγηση στα made in China οχήματα, που φτάνει μέχρι το 38,1%. Μια επιβάρυνση, ωστόσο, που δεν είναι φιξ, αλλά κλιμακούμενη, και εξαρτάται από τα αποτελέσματα ελέγχων των οικονομικών κλιμακίων της Ε.Ε. στους Κινέζους κατασκευαστές. Αναλόγως τα ευρήματα και το κατά πόσο αυτά φανερώνουν τόσο χαμηλές τιμές, ώστε να στοιχειοθετούν αθέμιτο ανταγωνισμό (άλλο ζήτημα πώς αποδεικνύεται), διαμορφώνεται και το ύψος των δασμών, οι οποίοι ποικίλουν από κατασκευαστή σε κατασκευαστή.
Η SAIC (μητρική της MG, μεταξύ άλλων) είναι αυτή που μπαίνει περισσότερο στο στόχαστρο, με το προαναφερθέν χαράτσι του 38,1%. Η Geely (μητρική των Volvo και Lotus) είναι ξεκάθαρα πιο άνετη, με 20%, ενώ η BYD τη γλιτώνει με 17,4%. Όσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν περάσει από έλεγχο, αυτομάτως επιβαρύνονται με 21% έως ότου λύσουν τις υποθέσεις τους, ενώ όσες αρνούνται να συνεργαστούν επίσης αυτόματα φορτώνονται με 38,1%. Από εκεί και πέρα, όποιος θέλει μπορεί να υποβάλλει ενστάσεις και αιτήματα για επαναξιολόγηση, μέχρι την 4η Ιουλίου. Αυτή είναι η καταληκτική ημερομηνία, μετά το πέρας της οποίας θα ξεκινήσει η εφαρμογή των δασμών.
Αξίζει να αναφέρουμε δυο καίρια σημεία. Πρώτον, το ύψος των δασμών δεν σημαίνει ότι θα αυξηθούν αναλόγως οι τιμές. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεσμεύονται για την απορρόφηση του μεγαλύτερου μέρους της επιβάρυνσης, ώστε να κρατήσουν τα κόστη αγοράς των μοντέλων τους σε ανταγωνιστικότατο επίπεδο. Δεύτερον και κυριότερο, ακόμα δεν οριστικοποιείται το πλαίσιο του «καπελώματος» στα οχήματα Ευρωπαίων κατασκευαστών που παράγονται στην Κίνα. Επίσης, μένει να δούμε την αντίδραση της Κίνας και την επιβολή ενδεχόμενων αντιποίνων. Ποσοτικά πάντως, μελέτες δείχνουν πως ακόμα και 40% να ήταν οι δασμοί μάλλον αέρα θα έκαναν στους Κινέζους, καθώς τα περιθώρια κέρδους είναι τέτοια ώστε μπορούν να υποστηρίξουν χαράτσια ως 50%!