Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητο για να μη χαλάσει

Οι χαμηλές θερμοκρασίες του περιβάλλοντος μαζί με τη χιονόπτωση απαιτούν ειδική μεταχείριση στο αυτοκίνητο, έτσι ώστε να μην προκληθούν ζημιές και βλάβες. Πριν ακόμα μπει ο οδηγός στο αμάξι του αλλά και κατά την εκκίνησή του θα πρέπει να ακολουθήσει ορισμένους βασικούς κανόνες για τη δική του ασφάλεια και των τριγύρω του. Πόσες φορές δεν έχουμε δει ανόητους οδηγούς να κυκλοφορούν με αυτοκίνητα σκεπασμένα με χιόνι, το οποίο απομακρύνεται από το αμάξωμα εν κινήσει και πέφτει με ορμή σε άλλα οχήματα. Φυσικά δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα, αφού παγωμένα παρμπρίζ και κλειδαριές, κολλημένοι υαλοκαθαριστήρες με βουλωμένα μπεκ και άλλες χειμερινές προκλήσεις μπορούν να αντιμετωπιστούν με απλές κινήσεις. Πολύ βασική επίσης είναι η περιποίηση του αυτοκινήτου μετά τα χιόνια ειδικά αν έχει πατήσει σε δρόμους που έχει πέσει αλάτι, γιατί αυξάνει την οξείδωση. Δεν φτάνει ένα καλό πλύσιμο στα τμήματα του αμαξώματος που φαίνονται αλλά και κάτω από αυτό, όπως στο πάτωμα, θόλους, μαρσπιέ και αναρτήσεις.

Εκκίνηση κινητήρα

Το «ζέσταμα» του κινητήρα σε συνθήκες ψύχους απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και είναι ζωτικής σημασίας. Περιμένουμε για 1-2 λεπτά με το μοτέρ σε λειτουργία πριν ξεκινήσουμε, ενώ κατόπιν κινούμαστε σε χαμηλές στροφές και ταχύτητες και δεν κάνουμε απότομες επιταχύνσεις ή επιβραδύνσεις. Αν δεν παίρνει μπροστά, μπορεί να οφείλεται σε συστολή των σωληνώσεων, που εμποδίζει το καύσιμο να φτάσει στον κινητήρα. Αν επιμείνουμε, μπορεί να προκαλούσε ρωγμή στα σωληνάκια.

Αδύναμη μπαταρία

Το πολύ κρύο μειώνει τη δύναμη της μπαταρίας (πόσο δε μάλλον όταν είναι εξασθενημένη), με αποτέλεσμα πολλές φορές να κάνει την εκκίνηση του κινητήρα αδύνατη. Πέρα από το κλασικό σετ καλώδια ανάγκης, μπορούμε να έχουμε μαζί ένα εκκινητή μπαταρίας -αρκεί βεβαίως να είναι φορτισμένος, προκειμένου να μην ψάχνουμε άλλο όχημα για να δώσει ρεύμα.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η απόδοση της μπαταρίας υψηλής τάσης στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα πέφτει όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι πολύ χαμηλές, ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο. Χώρια που για να λειτουργήσει η θέρμανση στην καμπίνα τραβάει ρεύμα από την μπαταρία και μειώνεται και άλλο η αυτονομία. Οπότε καλό είναι το επίπεδο φόρτισης να βρίσκεται πάντα πάνω από τη μέση, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος ξαφνικά το αυτοκίνητο να μείνει.

Παγωμένο παρμπρίζ

Στο παρμπρίζ και γενικά στα παράθυρα του αυτοκινήτου δημιουργείται ένα φιλμ πάγου με το πολύ κρύο ή όταν χιονίζει συσσωρεύεται πολύ χιόνι. Ο πιο εύκολος τρόπος για την απομάκρυνση του χιονιού είναι με μια σκούπα, ενώ ο πάγος αφαιρείται με ειδική ξύστρα. Την κατάσταση θα βοηθήσει ειδικό αντιψυκτικό ή αν δεν έχουμε, ένα αυτοσχέδιο μείγμα νερού και οινοπνεύματος (αναλογία 1:2 σε νερό/οινόπνευμα αντίστοιχα) που βοηθά στο ξεπάγωμα του τζαμιού και αποτρέπει τη δημιουργία πάγου. Το ζεστό νερό απαγορεύεται δια ροπάλου, γιατί το σοκ από τη διαφορά της θερμοκρασίας μπορεί να ραγίσει το τζάμι.

Ξεθάμπωμα παραθύρων

Με το κρύο ή τη βροχή τα τζάμια θολώνουν γρήγορα στο εσωτερικό τους με αποτέλεσμα να μειώνεται δραστικά η ορατότητα και η οδήγηση να γίνεται επικίνδυνη. Το μέγα λάθος είναι η επιλογή ανακύκλωσης αέρα στον κλιματισμό, γιατί τα τζάμια θαμπώσουν ακόμα πιο γρήγορα. Ο οδηγός ανάβει τον κλιματισμό με εισερχόμενο αέρα από έξω και με κατεύθυνση των αεραγωγών στα παράθυρα. Στα αυτοκίνητα με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κλιματισμό αρκεί μόνο το πάτημα του διακόπτη «Max» ή «Front». Όσο για το πίσω παρμπρίζ υπάρχει ο σχετικός διακόπτης ξεπαγώματος, ο οποίος συνήθως ενεργοποιεί και τους θερμαινόμενους καθρέπτες.

Κολλημένοι υαλοκαθαριστήρες

Αν γνωρίζουμε ότι θα χιονίσει ή ότι θα έχει έντονο ψύχος, σηκώνουμε τους υαλοκαθαριστήρες για να μην κολλήσουν στο παρμπρίζ. Αν όμως έχει συμβεί το κακό, ανάβουμε τον κλιματισμό του αυτοκινήτου με τη ροή του ζεστού αέρα στο παρμπρίζ, έτσι ώστε να λιώσει ο πάγος ή το χιόνι. Αν έχουν παγώσει τα μπεκ που ρίχνουν το νερό (καλό είναι να προστίθεται αντιψυκτικό στο σχετικό δοχείο), μπορούμε να ρίξουμε λίγο οινόπνευμα ή αντιψυκτικό, η να τα ξεβουλώσουμε με μια καρφίτσα. Αν δεν ψεκάζουν δεν επιμένουμε, γιατί μπορεί να καεί το μοτέρ τους.

Κολλημένες πόρτες

Ένα ακόμα πρόβλημα με το ψύχος ή το χιόνι, είναι να μην ανοίγουν οι πόρτες γιατί έχουν κολλήσει οι τσιμούχες. Σε καμία περίπτωση δεν την ανοίγουμε με ασκώντας έντονη δύναμη, διότι ελλοχεύει μεγάλος κίνδυνος να ξηλωθούν οι τσιμούχες. Σε πρώτη φάση μπορούμε να την σπρώξουμε λίγο προς τα μέσα, ώστε να σπάσουμε τον πάγο με την πίεση. Αν δεν τα καταφέρουμε, ρίχνουμε στους αρμούς χλιαρό νερό προσέχοντας να μην πέσει στα τζάμια ή μείγμα νερού/οινοπνεύματος ή αντιψυκτικού.

Get it on Google Play Download on the App Store