Η σύγχρονη αυτοκίνηση απαιτεί εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων με υβριδικά συστήματα για να μειωθεί η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων, μέχρι να γίνει η πλήρης μετάβαση στα 100% ηλεκτρικά μοντέλα. Πλέον κυκλοφορούν αρκετά υβριδικά αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων τα Full Hybrid (HEV) και ειδικά τα Plug-in Hybrid (PHEV) έχουν πιο δυνατούς ηλεκτροκινητήρες και μεγαλύτερες μπαταρίες σε σχέση με τα απλούστερα Mild Hybrid. Τι θα πρέπει να προσέχει ο οδηγός για να είναι ασφαλής και μακριά από κάθε κίνδυνο που κρύβει η υψηλή τάση;
Μακριά από πορτοκαλί καλώδια και υψηλή τάση
Τα HEV και PHEV διαθέτουν σύστημα μπαταρίας υψηλής τάσης, που σημαίνει ότι οτιδήποτε και να συμβεί στο αυτοκίνητο (αν για παράδειγμα μείνει στο δρόμο), ο οδηγός δεν πειραματίζεται για κανέναν απολύτως λόγο. Καταρχήν απαγορεύεται να αγγίζει τα εξαρτήματα με πορτοκαλί χρώμα ή με σήμανση υψηλής τάξης (με τον κεραυνό), συμπεριλαμβανομένων καλωδίων, συρμάτων και συνδέσεων. Στην περίπτωση που οι μονωτήρες και τα καλύμματα υποστούν βλάβη και αφαιρεθούν από μη εξειδικευμένο προσωπικό σε συνεργείο, τότε μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός ή θάνατος από ηλεκτροπληξία!
Αντίστοιχα, αν έχει καεί κάποια ασφάλεια, ποτέ δεν πρέπει να αγγίξει κανείς τη μονάδα ελέγχου υβριδικής ισχύος που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα, γιατί μεταφέρει υψηλή τάση. Το ίδιο ισχύει και για τη φίσα του μοτέρ υψηλής τάσης. Όσον αφορά την μπαταρία υψηλής τάσης, συνήθως είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών ή κάτω από το πίσω κάθισμα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να αφαιρεθούν τα καλύμματα για την όποια περιέργεια ή πειραματισμούς, γιατί αν την αγγίξει κανείς, μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός ή θάνατος. Επίσης, στο χώρο που βρίσκεται η μπαταρία, καλό είναι να μην τοποθετούνται μεγάλα βάρη (π.χ. πάνω από το δάπεδο του πορτ μπαγκάζ), γιατί ενδέχεται να προκαλέσει στρέβλωση της θήκης της μπαταρίας. Αυτό έχει συνέπεια να μειωθεί η απόδοσή της και να προκληθεί πρόβλημα ασφαλείας. Το ίδιο ισχύει και αν υπάρξει διαρροή υγρών προς την μπαταρία υψηλής τάσης.
Όχι στο πλύσιμο του κινητήρα
Κάτι ακόμα που αναφέρουν οι κατασκευαστές, είναι η αποφυγή πλυσίματος του χώρου του κινητήρα με νερό, γιατί μπορεί να προκαλέσει ηλεκτροπληξία και να καταστραφούν τα ηλεκτρονικά συστήματα. Μη χύνετε υγρό στον ηλεκτροκινητήρα και στις ασφάλειες. Εάν τα εξαρτήματα του υβριδικού συστήματος έρθουν σε επαφή με το υγρό, μπορεί να προκαλέσουν ηλεκτροπληξία και φυσικά να βραχυκυκλώσουν.
Προσοχή στον αεραγωγό ψύξης της μπαταρίας
Πολύ σημαντικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία της μπαταρίας υψηλής τάσης, παίζει και ο αγωγός ψύξης της, που βρίσκεται συνήθως κάτω από το πίσω κάθισμα (στο κέντρο ή στις άκρες). Αν μπλοκαριστεί, τότε η υβριδική μπαταρία θα υπερθερμανθεί. Ο καθαρισμός γίνεται πάντα με ένα στεγνό πανί και σε τακτική βάση και ποτέ με υγρό πανί, έτσι ώστε να μην εισέλθει νερό στον αγωγό. Αν πέσει πολύ νερό, δεν αποκλείεται κίνδυνος ηλεκτροπληξίας.