Κάθε αυτοκίνητο ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να εμφανίσει μια απρόσμενη δυσλειτουργία και ξαφνικά να βάλει σε μπελάδες τον οδηγό και τους υπόλοιπους επιβάτες. Φανταστείτε να έχετε φορτώσει το αυτοκίνητο για τις διακοπές και στα μέσα μιας μακρινής διαδρομής να αρχίσει να βγαίνει καπνός από τον κινητήρα. Την ίδια στιγμή θα έχει ανέβει ο δείκτης θερμοκρασίας στα ύψη ή θα έχει ανάψει η ένδειξη της υπερθέρμανσης, δίνοντας την απαραίτητη προειδοποίηση.
Καταρχήν δεν χρειάζεται πανικός, άτσαλες κινήσεις και να ψάχνετε απεγνωσμένα το τηλέφωνο. Σε αυτές τις περιπτώσεις το πρώτο που πρέπει να κάνετε, είναι να σταματήσετε το αυτοκίνητο σε ένα ασφαλές σημείο. Ιδανικά είναι ένας χώρος στάθμευσης (π.χ. στην εθνική οδό), ή αν είναι σε ένα επαρχιακό δρόμο, σταματάμε σε ευθεία με ορατότητα και βάζουμε πάντα αρκετά μέτρα πίσω από το αυτοκίνητο το προειδοποιητικό τρίγωνο. Η απόσταση που μπορείτε να διανύσετε με τον κινητήρα στα κόκκινα, εξαρτάται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, το φορτίο του οχήματος και το έδαφος. Σε καμία όμως περίπτωση δεν το ρισκάρετε να συνεχίσετε για πολλά ακόμα χιλιόμετρα.
Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, για λόγους ασφαλείας ο κινητήρας θα συνεχίσει να λειτουργεί με περιορισμένη ισχύ για λίγο. Εάν η θερμοκρασία του κινητήρα συνεχίσει να αυξάνεται, η παροχή καυσίμου προς τον κινητήρα θα μειωθεί. Το σύστημα κλιματισμού θα απενεργοποιηθεί και θα τεθεί σε συνεχή λειτουργία ο ανεμιστήρας ψύξης του κινητήρα.
Εάν επιμένει η ένδειξη στα «κόκκινα», τότε σταματήστε το όχημά σας και σβήστε αμέσως τον κινητήρα για να αποτρέψετε σοβαρή ζημιά που μπορεί να προκληθεί. Αν βγαίνουν καπνοί από το χώρο του κινητήρα, τότε ανοίξτε με μεγάλη προσοχή το καπό για φύγουν οι καπνοί και να κρυώσει το μοτέρ. Αφού έχει πέσει η θερμοκρασία του, ελέγξτε τη στάθμη του ψυκτικού υγρού και τυχόν διαρροές. Ποτέ μην ανοίξετε το σχετικό καπάκι με ζεστό τον κινητήρα ή σε λειτουργία, γιατί θα πεταχτεί με δύναμη μαζί με καυτά υγρά, τα οποία θα προκαλέσουν σοβαρά εγκαύματα. Για να κρυώσει πιο γρήγορα ο κινητήρας ανοίξτε το καλοριφέρ στο ζεστό, φυσικά με απενεργοποιημένο τον κινητήρα.
Εάν έχει πέσει η στάθμη του ψυκτικού υγρού συμπληρώστε με λίγη ποσότητα νερού, εφόσον δεν έχετε μαζί σας ψυκτικό υγρό ή δε βρείτε σε κάποιο κοντινό πρατήριο υγρών καυσίμων. Βάλτε ξανά μπρος τον κινητήρα και παρατηρείστε αν ανέβει ξανά η θερμοκρασία, ενώ ελέγξτε για τυχόν διαρροές. Δεν αποκλείεται να έχει προκληθεί βλάβη στο θερμοστάτη, εφόσον δεν έχει πέσει η στάθμη του ψυκτικού υγρού. Γι’ αυτό το πιο σωστό είναι ή να καλέσετε οδική βοήθεια ή να κατευθυνθείτε στο πλησιέστερο συνεργείο.