Οι κινητήρες πετρελαίου στα καινούργια αυτοκίνητα έχουν μειωθεί αρκετά, όμως στους δρόμους δεν παύουν να κυκλοφορούν πολλά ντίζελ. Βασικό τους πλεονέκτημα είναι η χαμηλότερη κατανάλωση, όπως και η αρκετή ροπή που διαθέτουν από τις χαμηλές στροφές.
Τα σύγχρονα diesel μηχανικά σύνολα είναι κοντά σε απόδοση με τους turbo βενζινοκινητήρες, χάρη σε μια σειρά παραγόντων. Για παράδειγμα ο υψηλός λόγος συμπίεσης, τα αντιστοίχως υψηλά επίπεδα πίεσης στο σύστημα ψεκασμού, η μεγάλη ακρίβεια στον ψεκασμό και η πληρέστερη καύση του μίγματος, όλα έχουν οδηγήσει στην καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση και την πιο αποτελεσματική διαχείριση των θερμικών φορτίων.
Αυτή η απαίτηση για μικρομετρική ακρίβεια στη φάση του ψεκασμού και της πλήρωσης του κυλίνδρου, μαζί και με την ίδια την σύσταση του καυσίμου, είναι που με τον καιρό προκαλούν με τον καιρό και υπό συνθήκες προβλήματα. Το ντίζελ έχει πυκνότερη σύσταση από τη βενζίνη, άρα ένας πετρελαιοκινητήρας λογικά θα χρειαζόταν μπεκ μεγαλύτερων οπών για την αποτελεσματικότερη διασπορά του καυσίμου στο θάλαμο. Οι μεγάλες πιέσεις στο κύκλωμα τροφοδοσίας και ο υψηλότερος λόγος συμπίεσης, όμως, υπάρχουν για να δημιουργούν πιο ακριβή ψεκασμό και ομοιογενές νέφος καυσίμου μέσα στον κύλινδρο.
Για να επιτευχθούν, τα μπεκ έχουν πολύ μικρής διαμέτρου οπές προς όφελος της ολιστικής ακρίβειας στην καύση. Παράλληλα, απειλούνται από τον ύπουλο εχθρό των επικαθίσεων στις οπές, διαταράσσοντας την ομοιογένεια στη δημιουργία του νέφους. Η βέλτιστη διασπορά του καυσίμου στον κύλινδρο ελαττώνεται, προκαλώντας έτσι προβλήματα.
Αρχικά εκδηλώνεται μια ελάχιστη απώλεια στην ισχύ, κυρίως λόγω των χαρτών ανάφλεξης που πρέπει να επαναπροσδιοριστούν από τον εγκέφαλο. Όσο τα μπεκ βουλώνουν, τόσο το μοτέρ χάνει σε απόδοση. Επιπλέον, απαιτείται περισσότερο καύσιμο από ότι στις κανονικές συνθήκες, οπότε αυξάνεται και η κατανάλωση.
Τι μπορεί να κάνει ο οδηγός για να σώσει τέτοιες καταστάσεις; Βασικό προαπαιτούμενο είναι η τήρηση των διαστημάτων service. Παράλληλα, οι πολύ κοντινές αποστάσεις συμβάλλουν στο «μπούκωμα» του μοτέρ και του φίλτρου DPF, όπως επίσης και το χαμηλής ποιότητας καύσιμο. Το κατάλληλο ντίζελ είναι ελεγμένο και φέρει ειδικά πρόσθετα/καθαριστικά, προς αποτροπή και ελαχιστοποίηση των επικαθίσεων. Αν τύχει νοθευμένο πετρέλαιο, τότε η απόφραξη των μπεκ είναι το λιγότερο που θα απασχολήσει τον κάτοχο diesel αυτοκινήτου. Οπότε, η σωστή συντήρηση, η οδήγηση σε ανοιχτούς δρόμους ανά τακτικά διαστήματα και η επιλογή του κατάλληλου καυσίμου, είναι τα αντίδοτα για τη σωστή λειτουργία ενός πετρελαιοκινητήρα.