Οι περισσότεροι γνωρίζουν για το φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου DPF (Diesel Particulate Filter) που διαθέτουν οι ντίζελ κινητήρες και σκοπός του είναι να αφαιρεί τον άνθρακα (κάπνα) από τα καυσαέρια της εξάτμισης. Εδώ και λίγα χρόνια και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα διαθέτουν φίλτρο σωματιδίων βενζίνης GPF (Gasoline Particulate Filter).
Τα σωματίδια του άνθρακα από τα καυσαέρια φιλτράρονται από το GPF, μειώνοντας με τον τρόπο αυτό την έκκληση αιθάλης στο περιβάλλον. Κάτω υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, τα συσσωρευμένα σωματίδια άνθρακα στο GPF καίγονται τακτικά αδειάζοντας με τον τρόπο αυτό το φίλτρο από τα σωματίδια του άνθρακα. Έτσι το GPF «αναγεννιέται» και είναι πάλι πλήρως λειτουργικό για να φιλτράρει τα σωματίδια του άνθρακα από τα καυσαέρια της εξάτμισης όπως είναι ο προορισμός του.
Κάτω από συγκεκριμένες, λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες οδήγησης, το GPF μπορεί να κορεστεί – βουλώσει επειδή αυτές οι συνθήκες οδήγησης δεν επιτρέπουν την αυτόματη αναγέννηση του φίλτρου. Σε αυτή την περίπτωση, ένα προειδοποιητικό μήνυμα θα εμφανιστεί στον πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου. Επίσης ο κορεσμός ή το βούλωμα του GPF μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη απόδοση του κινητήρα και περιορισμό των στροφών λειτουργίας του.
Όταν εμφανίζεται το σχετικό μήνυμα ότι το GPF έχει «μπουκώσει», το αυτοκίνητο θα πρέπει να οδηγηθεί με ταχύτητα περίπου πάνω από τα 60 χλμ./ώρα, με ομαλή χρήση του πεντάλ του γκαζιού, έως ότου το μήνυμα σταματήσει να εμφανίζεται. Εάν δεν σβήσει η ένδειξη, τότε το αυτοκίνητο πρέπει να οδηγηθεί σε συνεργείο, καθώς μπορεί να υπάρχει ζημιά.
Για μην μπουκώσει γρήγορα το φίλτρο GPF, θα πρέπει να αποφύγετε τις επαναλαμβανόμενες και συχνές μικρές διαδρομές, στις οποίες ο κινητήρας δεν φτάνει την θερμοκρασία κανονικής λειτουργίας. Επίσης ενδείκνυται να οδηγείτε το αυτοκίνητο τακτικά σε ταχύτητες πάνω από τα 60 χλμ./ώρα για ένα παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
Σε κάθε περίπτωση και εφόσον το αυτοκίνητο διαθέτει φίλτρο GPF, θα πρέπει να αναζητήσετε τις οδηγίες που δίνει ο κατασκευαστής στο εγχειρίδιο χρήσης.