Το χειμώνα η πεσμένη μπαταρία είναι η νούμερο ένα αιτία που ξαφνικά δεν παίρνει μπρος ένα αυτοκίνητο. Ο λόγος; Η μπαταρία χάνει μέρος της απόδοσής της λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών, ενώ το ηλεκτρικό κύκλωμα έχει περισσότερες απαιτήσεις από αυτή. Ωστόσο και ο οδηγός -άθελά του- μπορεί να συμβάλλει στον πρόωρο «θάνατο» της μπαταρίας μέσω της συμπεριφοράς του σε αυτή. Ας δούμε ποια λάθη μπορούμε να αποφύγουμε για να επιζήσει η μπαταρία του αυτοκινήτου μας περισσότερο κι αυτό το χειμώνα.
Μικρές και σύντομες διαδρομές
Ίσως έχετε ακούσει γενικότερα ότι οι μικρές σε απόσταση αλλά και σύντομες σε χρόνο διαδρομές είναι γενικότερα επιζήμιες για το αυτοκίνητο. Ειδικότερα για την μπαταρία τα συνεχή «άναψε-σβήσε» την αποφορτίζουν στην προσπάθειά της να εκκινήσει τον κινητήρα, ενώ την ίδια στιγμή δεν της επιτρέπουν να φορτίσει. Ειδικότερα αν σε αυτή τη σύντομη διαδρομή χρησιμοποιούνται και άλλοι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας όπως οι προβολείς, το θερμαινόμενο κρύσταλλο ή και τα θερμαινόμενα καθίσματα το «ενεργειακό ισοζύγιο» για την μπαταρία είναι σίγουρα αρνητικό.
«Αφανείς και αθόρυβοι» καταναλωτές
Εδώ δε μιλάμε για την κραυγαλέα περίπτωση να έχετε αφήσει τα φώτα ανοιχτά όλη τη νύχτα, όπου φυσικά θα αδειάσουν γρήγορα την μπαταρία. Όμως υπάρχουν και βύσματα 12 Volt από διάφορες εξωτερικές συσκευές και αξεσουάρ που διατηρούν την τροφοδοσία ρεύματος ακόμη κι αν ο κινητήρας είναι σβηστός. Αποσυνδέετε λοιπόν όλες αυτές τις μικρές «αιτίες» μιας άδειας μπαταρίας.
Η καθαριότητα είναι η μισή αρχοντιά
Διατηρείτε την μπαταρία σας καθαρή και δείξτε ιδιαίτερη προσοχή στην περιοχή των πόλων. Οι επαφές πρέπει να είναι καλά σφιγμένες και να μην υπάρχουν σημάδια οξείδωσης ή μούχλας που υποδηλώνουν κακή συντήρηση και πιθανότητα διαρροής. Παλιότερα οι πόλοι αλείφονταν με βαζελίνη, ωστόσο πλέον υπάρχουν ειδικά σπρέι που εμποδίζουν την εμφάνιση οξείδωσης. Αυτός ο οπτικός έλεγχος είναι και μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για μια ευρύτερη επιθεώρηση στο χώρο του κινητήρα, εφόσον η μπαταρία είναι τοποθετημένη εκεί.
Μεγάλα διαστήματα ακινησίας
Η ακινησία του αυτοκινήτου για μεγάλο χρονικό διάστημα «αδειάζει» αργά αλλά σταθερά την μπαταρία. Ακόμα κι αν έχετε αποκλείσει τους «αφανείς κι αθόρυβους» καταναλωτές που προαναφέραμε, μια μπαταρία σε ένα αυτοκίνητο που δε χρησιμοποιείται χάνει σταδιακά το ηλεκτρικό της φορτίο και καταστρέφεται. Αν σκοπεύετε να θέσετε το όχημά σας σε μακρά ακινησία μπορείτε είτε να αποσυνδέσετε τη μπαταρία, είτε να τη συνδέετε σε τακτά χρονικά διαστήματα σε μηχάνημα φόρτισης ώστε να διατηρείται φορτισμένη.
Μην αγνοείτε τα προειδοποιητικά σημάδια!
Μια μίζα που περιστρέφεται αργά, φώτα που τρεμοπαίζουν είναι σημάδια που δεν πρέπει να σας αφήσουν αδιάφορους. Μετρήστε την τάση της μπαταρίας σας και φορτίστε τη αν είναι κάτω από 12,6 Volt. Επαναφορτίζετε τακτικά αν οι μετρήσεις δείχνουν ότι αυτό είναι απαραίτητο και προσπαθείτε κατά τη διάρκεια του χειμώνα να μη βρίσκεται η μπαταρία εκτεθειμένη σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Αν για κάποιο λόγο το αυτοκίνητο παραμείνει για καιρό ακινητοποιημένο, καλύτερα αφαιρέστε τη και αποθηκεύστε τη στο σπίτι.