Το λάδι είναι μείζονος σημασίας για κάθε κινητήρα, αφού σκοπός του είναι να μειώνει τις τριβές μεταξύ των κινούμενων μερών. Χωρίς αυτό, το μοτέρ δεν λειτουργεί, γι’ αυτό ο οδηγός οφείλει να ελέγχει σε τακτικά διαστήματα τη στάθμη του λαδιού και όχι να περιμένει πότε θα γίνει το service. Δεν αποκλείεται να χρειάζεται συμπλήρωμα, μιας και κάτι τέτοιο μπορεί να είναι φυσιολογικό και να μην πρόκειται για μηχανική βλάβη.
Τα λιπαντικά των κινητήρων δεν είναι όλα τα ίδια, γιατί κάθε μοντέλο θέλει το κατάλληλο λάδι, ανάλογα και με τις συνθήκες οδήγησης και τις θερμοκρασίες του περιβάλλοντος. Υπάρχουν τα ορυκτέλαια, τα ημισυνθετικά και στα συνθετικά, με τα δύο τελευταία να χρησιμοποιούνται περισσότερο. Ο δείκτης ιξώδους (π.χ. 10W40) δείχνει πόσο παχύρρευστο ή λεπτόρρευστο είναι ένα υγρό. Σε κάθε περίπτωση ο οδηγός ακολουθεί πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή που αναγράφονται στο βιβλίο χρήσης ή service και δεν κάνει πειραματισμούς. Εννοείται ότι απαγορεύεται να ανακατεύονται διαφορετικά λιπαντικά στον κινητήρα.
Τα διαστήματα αλλαγών εξαρτώνται από τον τύπο του λιπαντικού και τις συνθήκες οδήγησης. Όταν για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο οδηγείται συνέχεια στην πόλη ή σε πιεσμένους ρυθμούς, τότε το λάδι θα πρέπει να αντικαθίσταται πιο συχνά. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα εμφανίζεται σχετική ένδειξη στο trip computer του πίνακα οργάνων, όπου αναγράφεται σε πόσα χιλιόμετρα θα γίνει αλλαγή.
Αν ο κινητήρας λειτουργεί φυσιολογικά, δεν έχει καμία βλάβη και παρατηρήσετε ότι ανάμεσα από τα service χρειάζεται συμπλήρωμα λαδιού, μην ανησυχήσετε. Ανατρέξτε στην ενότητα «Έλεγχος λαδιού κινητήρα», όπου ο κατασκευαστής ενδέχεται να αναφέρει ότι χρειάζεται συμπλήρωμα έως και 1 λίτρο κάθε 5.000 χλμ. Επίσης, όταν ένας κινητήρας δεν έχει ακόμα στρωθεί μπορεί να κάψει λάδι, ενώ θα φτάσει τα κανονικά επίπεδα μετά από 5.000 χλμ. (γι’ αυτό πάντα διαβάζουμε το εγχειρίδιο χρήσης του αυτοκινήτου και δεν το ξεχνάμε στο ντουλαπάκι).
Στην περίπτωση όμως που ο κινητήρας καίει περισσότερο λάδι από φυσιολογικό και από την εξάτμιση βγαίνει λευκός καπνός με αποπνικτική μυρωδιά, τότε υπάρχει πρόβλημα. Αυτό συνήθως συμβαίνει γιατί έχουν φθαρεί τα δακτυλίδια ή ελατήρια εμβόλων, ή οι τσιμούχες των βαλβίδων. Δεν αποκλείεται η απώλεια λαδιού να προκαλείται από χαλασμένη ροδέλα του κάρτερ, από μη σωστή τοποθέτηση της ροδέλας ή του φίλτρου λαδιού.
Ο έλεγχος του λαδιού δεν απαιτεί γνώσεις μηχανικού, αφού μπορεί να γίνει εύκολα από τον οδηγό. Βασικές προϋποθέσεις είναι το αυτοκίνητο να βρίσκεται σε επίπεδη επιφάνεια και αν ο κινητήρας λειτουργούσε πριν, να παραμείνει σβηστός για 10 λεπτά, έτσι ώστε να αποστραγγιστεί το λάδι στο κάρτερ. Κατόπιν, αφαιρέστε το δείκτη στάθμης (συνήθως το πάνω μέρος του έχει κίτρινο χρώμα) και σκουπίστε τον με ένα καθαρό πανί. Επανατοποθετήστε τη βέργα και αφαιρέστε τη ξανά για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού. Εάν βρίσκεται στην ελάχιστη ένδειξη, συμπληρώστε αμέσως λάδι. Ποτέ δεν βάζουμε παραπάνω λάδι από αυτό που ορίζει ο κατασκευαστής γιατί τότε θα προκαλέσουμε πρόβλημα στον κινητήρα.