Μέγα σφάλμα χαμηλές στροφές με μεγάλη ταχύτητα

Το κύριο μέλημα των περισσότερων οδηγών κατά τις μετακινήσεις τους, είναι να πετύχουν όσο το δυνατό χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Άλλωστε η καθημερινή χρήση του αυτοκινήτου ακόμα και για κοντινές διαδρομές πόλης έχει υψηλό κόστος. Ειδικά οι πιο παλιάς συμβατικής τεχνολογίας βενζινοκινητήρες καίνε πολύ καύσιμο στο μποτιλιάρισμα και στην αστική κίνηση γενικότερα. Τα υβριδικά έχουν μειώσει σημαντικά τις απαιτήσεις σε βενζίνη, όμως οι περισσότεροι οδηγούν αμάξια με μη υβριδικά μηχανικά σύνολα και με χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων.

Όλοι γνωρίζουν ότι σε όσο πιο ψηλές στροφές λειτουργεί ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, τόσο πιο πολύ καύσιμο καταναλώνει. Οπότε ένας βασικός κανόνας εξοικονόμησης καυσίμου είναι η διατήρηση των στροφών σε πιο χαμηλά επίπεδα και η αποφυγή των άσκοπων απότομων επιταχύνσεων. Σε κάθε περίπτωση η καλύτερη λύση είναι η οικονομική οδήγηση, αλλά όχι με λανθασμένες μεθόδους που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στο μοτέρ, άρα και κόστος για την επισκευή.

Μία συνήθης λάθος τακτική που εφαρμόζουν ορισμένοι οδηγοί, είναι να κρατούν τις στροφές του κινητήρα πολύ χαμηλά (π.χ. 1.500-2.000 σ.α.λ.) και με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Μια κίνηση που έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζει το μοτέρ το γνωστό ρετάρισμα. Σε αυτή την περίπτωση ο κινητήρας πιέζεται να βγάλει τη δύναμή του, με αποτέλεσμα να ζητάει περισσότερο καύσιμο, το οποίο με τη σειρά του δεν καίγεται σωστά. Ως εκ τούτου αρχίζει και χτυπάει πειράκια (ακούγεται σαν κροτάλισμα), ζορίζεται ο σφόνδυλος και οι αλυσίδες κίνησης. Το άκαυστο μείγμα που φεύγει από το μοτέρ μπουκώνει με τη σειρά του τον καταλύτη και τα φίλτρα μικροσωματιδίων GPF ή DPF. Ειδικά στους πιο σύγχρονης τεχνολογίας κινητήρες άμεσου ψεκασμού, όπως στους turbo downsized που χρησιμοποιούνται ευρέως, η άκαυστη βενζίνη δημιουργεί προβλήματα στους θαλάμους καύσης. Κοινώς, οι υπερβολικά χαμηλές στροφές στον κινητήρα δημιουργούν με το πέρασμα των χιλιομέτρων πολλές ζημιές, με το ανάλογο υψηλό κόστος.

Ο οδηγός δεν χρειάζεται να έχει τα μάτια του στραμμένα συνέχεια στο στροφόμετρο για να βλέπει σε ποιες στροφές θα πρέπει να αλλάξει ταχύτητα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα υπάρχει δείκτης αλλαγής σχέσης, αλλά και πάλι δε γίνεται συνέχεια το βλέμμα του να είναι εκεί καρφωμένο και να αποσπάται η προσοχή του από το δρόμο. Πολύ απλά με το που νιώθει ότι το αυτοκίνητο έχει σωστό βηματισμό, δηλαδή ότι δεν ζορίζεται να επιταχύνει με ελαφριά πίεση στο πεντάλ του γκαζιού γιατί έχει «ροπιάσει», τότε ανεβάζει ταχύτητα στο κιβώτιο.

Βασικό ρόλο στην οικονομία καυσίμου παίζει και η προνοητική οδήγηση. Για παράδειγμα βλέπει ο οδηγός από μακριά ότι τα αυτοκίνητα είναι σταματημένα λόγω κίνησης ή γιατί το φανάρι είναι κόκκινο. Εφόσον το επιτρέπουν οι κυκλοφοριακές συνθήκες σηκώνει το πόδι από το πεντάλ του γκαζιού και αφήνει το αυτοκίνητο να ρολάρει. Στα υβριδικά (και mild hybrid με χειροκίνητο σασμάν) η ανάκτηση ενέργειας βοηθά στην πιο έντονη επιβράδυνση, ενώ ταυτόχρονα γίνεται αυτόματη φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης και σταματά προσωρινά να λειτουργεί ο θερμικός κινητήρας. Οπότε, δεν υπάρχει κανένας λόγος να πηγαίνουμε με πατημένο το γκάζι μέχρι τα τελευταία μέτρα για να φρενάρουμε έντονα. Το ίδιο ισχύει και για κατηφορικούς δρόμους. Ελαφριά πίεση στο γκάζι ίσα για να διατηρηθούν τα χιλιόμετρα κίνησης και όχι περισσότερο γκάζι και διαδοχικά φρεναρίσματα. Έτσι φθείρονται λιγότερο τα δισκόφρενα, τα τακάκια και τα ελαστικά. Η στρωτή και ήρεμη οδήγηση είναι το πάν, από τις αστικές διαδρομές, έως τα ταξίδια στις εθνικές οδούς και στους επαρχιακούς δρόμους. Ούτε πάρα πολύ σιγά σε σημείο που να προκαλούνται ουρές από τα άλλα οχήματα που ακολουθούν, αλλά ούτε και με το γκάζι «φυτεμένο».

Get it on Google Play Download on the App Store