Το DPF (Diesel Particulate Filter) ή FAP στα γαλλικά (Filtre à particules) είναι ένα φίλτρο σωματιδίων πετρελαίου, το οποίο ξεκίνησε να τοποθετείται το 2000 από τον όμιλο PSA και πλέον υπάρχει σε όλα τα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, ενώ έχει αρχίσει να μπαίνει και σε μοτέρ βενζίνης. Σκοπός του είναι να αφαιρεί τον άνθρακα (κάπνα) από τα καυσαέρια της εξάτμισης. Το DPF αποτελείται από κεραμικό υλικό γεμάτο με μικροσκοπικά κανάλια, που αφαιρούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό (έως και το 100%) την αιθάλη που βγαίνει από την εξάτμιση.
Διαβάστε ακόμα: Σωστό ή λάθος να φρενάρεις με τον κινητήρα; (+video)
Για να λειτουργήσει όμως σωστά το DPF και να μη μπουκώσει γρήγορα θα πρέπει να ακολουθούνται κάποιοι βασικοί κανόνες, διαφορετικά θα υπάρξει πρόβλημα και στον κινητήρα.
Οι επιβαρυμένες συνθήκες οδήγησης στις πόλεις, όπως είναι συχνές στάσεις, οι πολύ κοντινές αποστάσεις και χαμηλές ταχύτητες, αλλά και η κακή ποιότητα του καυσίμου μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την υπερβολική συσσώρευση άνθρακα στο φίλτρο DPF. Στην περίπτωση που συμβεί αυτό, τότε στον πίνακα οργάνων ανάβει μια λυχνία (παρόμοια με αυτή της φωτογραφίας παραπάνω). Όταν ανάψει η σχετική αυτή ένδειξη, τότε το αυτοκίνητο θα πρέπει να κινηθεί σε πιο γρήγορες ταχύτητες και για μισή ώρα τουλάχιστον (π.χ. σε εθνική οδό χωρίς κίνηση), προκειμένου να σβήσει η ένδειξη.
Εάν συνεχίσετε να οδηγείτε σε χαμηλές ταχύτητες και σε μποτιλιαρισμένους δρόμους με την ένδειξη του DPF αναμμένη, τότε μπορεί να προκληθεί κορεσμός στο φίλτρο DPF. Κατόπιν θα ανάψει μία ακόμα ένδειξη στον πίνακα οργάνων, αυτή της δυσλειτουργίας του κινητήρα ή το γνωστό Check Engine, δηλώνοντας ότι απαιτείται «αναγέννηση» του φίλτρου DPF. Επίσης, όσο είναι αναμμένη η λυχνία του Check Engine θα πρέπει να περιοριστούν χαμηλά οι στροφές του κινητήρα (γίνεται και αυτόματα) για προστασία τόσο του μοτέρ, όσο και του φίλτρου DPF.
Διαβάστε ακόμα: 10 συμβουλές αγοράς μεταχειρισμένου αυτοκινήτου
Εάν η αναγέννηση αποτύχει και ανάβει η λυχνία, τότε το φίλτρο θα πρέπει να καθαριστεί σε κάποιο συνεργείο. Ποτέ μην πάτε στο συνεργείο για να σβήσει απλά το λαμπάκι, γιατί αν δεν γίνει αναγέννηση του φίλτρου τότε θα καταστραφεί και το κόστος αλλαγής του είναι υψηλό. Παράλληλα, ο κινητήρας δεν θα μπορεί να δουλέψει σωστά και θα προκληθούν και άλλες δαπανηρές βλάβες, ενώ θα πέσει και η απόδοσή του.
Κατά τη διάρκεια της «αναγέννησης» του DPF και όταν αυτή λήξει, αναπτύσσονται στο φίλτρο εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες. Γι’αυτό μην παρκάρετε ποτέ το αυτοκίνητο πάνω από εύφλεκτα υλικά, όπως ξερά χόρτα, σκουπίδια, χαρτιά, κ.λπ., καθώς μπορεί να πάρουν φωτιά.
Διαβάστε ακόμα: Πατάμε το κουμπί όταν «δένουμε» το χειρόφρενο;