Το σύστημα πέδησης ή τα φρένα όπως είναι ευρέως γνωστά είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια των επιβατών και των άλλων οδηγών στο δρόμο, αφού αναλαμβάνουν την ακινητοποίηση του οχήματος. Η απόσταση που θα φρενάρει ένα αυτοκίνητο εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως είναι για παράδειγμα η κατάσταση των φρένων (δίσκοι, τακάκια) και των ελαστικών, η ποιότητα του οδοστρώματος, οι καιρικές συνθήκες κ.λπ.
Όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου, ένα ή περισσότερα έμβολα πιέζουν ένα υδραυλικό σύστημα φρένου που οδηγεί σε καθένα από τους τροχούς του οχήματος, όπου τα τακάκια ή οι σιαγώνες πιέζουν ένα δίσκο ή ένα τύμπανο και δημιουργούν την απαραίτητη τριβή που απαιτείται για να επιβραδύνει το όχημα σε πλήρη στάση. Με την πάροδο του χρόνου, αυτή η τριβή και η θερμότητα φθείρουν τις σιαγώνες φρένων, τα τακάκια, τις δαγκάνες και τα άλλα εξαρτήματα πέδησης.
Διαβάστε ακόμη: Τι είναι η ευθυγράμμιση και πότε χρειάζεται να γίνει;
Ποια σημάδια φανερώνουν φθορά στα φρένα;
Φρένα σε κακή κατάσταση εμφανίζουν προειδοποιητικά σημάδια για την επικείμενη συντήρηση τους. Παράλληλα επειδή τα εμπρός φρένα συνεισφέρουν κατά το μεγαλύτερο ποσοστό στην ακινητοποίηση του αυτοκινήτου, έχουν την τάση να φθείρονται πιο γρήγορα από ότι τα πίσω. Για παράδειγμα, εάν τα φρένα κάνουν θόρυβο όταν χρησιμοποιούνται, τότε τα τακάκια των φρένων μπορεί να έχουν φθαρεί και να απαιτούν αντικατάσταση. Εάν το όχημά σας τραβά προς τη μία πλευρά κατά το φρενάρισμα, τότε αυτό μπορεί να υποδηλώνει φθαρμένα φρένα, δυσλειτουργία της δαγκάνας ή χαμηλή στάθμη των υγρών φρένων στο κύκλωμα. Εάν το πεντάλ του φρένου πιέζεται προς τα κάτω πολύ εύκολα, τότε αυτό μπορεί να είναι μια ένδειξη συσσώρευσης πάρα πολύ αέρα στις γραμμές του υδραυλικού φρένου. Τρέμουλο στο πεντάλ του φρένου μπορεί να υποδηλώνει στραβές δισκόπλακες. Εάν το «νύχι» γύρω από το δισκόφρενο είναι βαθύ τότε χρειάζεται απαραιτήτως αντικατάσταση του δίσκου.
Διαβάστε ακόμη: Πότε χρειάζεται αλλαγή ο δίσκος – πλατό του συμπλέκτη;
Πως λειτουργούν τα φρένα;
Στα συστήματα πέδησης των σύγχρονων οχημάτων, τα δισκόφρενα χρησιμοποιούνται τόσο στο εμπρός όσο και στο πίσω μέρος του οχήματος και συνήθως είναι κατασκευασμένα από χυτοσίδηρο. Το συστήματα των εμπρός δισκόφρενων περιλαμβάνουν τακάκια, δαγκάνες, δισκόπλακες και υδραυλικά εξαρτημάτα. Σε ένα σύστημα δισκόφρενων, η δισκόπλακα που τοποθετείται στην πλήμνη του τροχού και οι δαγκάνες είναι υπεύθυνες για να συμπιέζουν τα τακάκια των φρένων πάνω στο δίσκο, ώστε να επιβραδύνεται η ταχύτητα του τροχού και ακινητοποιείται το όχημα. Επειδή τα συστήματα δισκόφρενων μετατρέπουν την κινητική ενέργεια σε θερμότητα, είναι απαραίτητες οι οπές αερισμού, τρύπες, ή τα πτερύγια στην εσωτερική τους πλευρά για την αποβολή θερμότητας από το σύστημα πέδησης. Επίσης, ενώ τα τακάκια έχουν ήδη σχεδιαστεί για να αντέχουν τη θερμότητα, μεγάλη αύξηση της θερμοκρασίας τους βλάπτει την πάστα τους, καθώς και το δισκόφρενο.
Διαβάστε ακόμη: 5 κοινές βλάβες στο αυτοκίνητο και τι σημαίνουν
Πηγή: cargroupkalogritsas.gr