Η Mazda ανακοίνωσε μεν την επιστροφή του Wankel, ωστόσο η είδηση αυτή είχε γλυκόπικρη γεύση καθώς δεν μιλάμε για νέο RX-8 ή διάδοχο του RX-7, αλλά για range extender στο ηλεκτρικό MX-30. Όσοι λοιπόν θέλουν αυθεντικές περιστροφικές καταστάσεις από τη Χιροσίμα, θα πρέπει να κοιτάξουν στα μεταχειρισμένα. Και αυτό το Cosmo του 1970, μοιάζει ιδανική περίπτωση.
Το Cosmo ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της Mazda που φιλοξένησε Wankel κάτω από το καπό, ξεκινώντας μια μοναδική παράδοση για την ιαπωνική εταιρία. Παρουσιάστηκε το 1966 και δυο χρόνια αργότερα εμφανίστηκε το Series II. Το διρότορο περιστροφικό μοτέρ των 982 κ.ε.κ. (2 x 491 κ.εκ.) ανέβηκε στους 130 από τους 110 ίππους, αποδίδοντάς τους στις 7.000 σ.α.λ. Η ροπή των 140 Nm ερχόταν στις 5.000 σ.α.λ. ενώ άλλες αναβαθμίσεις περιλάμβαναν σερβό στα φρένα, 5 σχέσεις στο χειροκίνητο κιβώτιο (από 4), ζάντες 15 ιντσών (αντί 14) και αυξημένο μεταξόνιο κατά 15 ολόκληρα εκατοστά (2.350 από 2.200 χλστ.). Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 8,1 δλ., το 400άρι σε 15,8 δλ. και η τελική έφτανε στα 193 χλμ./ώρα, αν και κάποιες μετρήσεις είχαν δείξει μέχρι «στρογγυλά» 200!
Το αυτοκίνητο που βλέπουμε είναι του 1970 και γενικά κρύβει καλά την ηλικία του. Σε κάποια σημεία φαίνεται η φθορά του χρόνου (στο κάθισμα του οδηγού και τις ζάντες, για παράδειγμα), ενώ και το αμάξωμα ξαναβάφτηκε πριν περίπου 20 χρόνια, όμως συνολικά το Cosmo διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση. Ο 0813 έχει 56.382 χλμ. «στην πλάτη» και ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μέχρι ραδιόφωνο της Hitachi με ηχεία της Clarion και ένα εξαιρετικά σπάνιο για αρχές 70’s air condition!
Η Mecum Auctions, που έχει αναλάβει τη δημοπράτηση του κλασικού Mazda, δεν αναφέρει εκτίμηση για την τελική τιμή. Συνήθως, τα καλοδιατηρημένα Cosmo δύσκολα «κλείνουν» για λιγότερο από 25-30.000 ευρώ.