Αυξάνονται και πληθύνονται οι φωνές κατά της ηλεκτροκίνησης, ενόσω ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία (και η κοινωνία) οδεύει ολοταχώς για τον πλήρη εξηλεκτρισμό των μετακινήσεων. Η Toyota είναι ο τελευταίος κατασκευαστής που έρχεται να χαλάσει το αφήγημα περί σωτηρίας του πλανήτη από τα EVs, παραθέτοντας μάλιστα στοιχεία και πολύ βάσιμα επιχειρήματα.
Ο επικεφαλής τεχνολογίας της εταιρίας, Gill Pratt, μίλησε στο Automotive News για την πρεμούρα των νομοθετών να καθιερώσουν καθολικά τα ηλεκτρικά, αλλά και τον αντίκτυπο που θα έχει αυτή η κίνηση στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Εδώ και χρόνια, η ηλεκτροκίνηση πλασάρεται ως σωτήρας του περιβάλλοντος και κατ’ επέκταση του πλανήτη. Άποψη που έχει αντικρουστεί πολλάκις, με κυριότερο επιχείρημα την «καθαρότητα» του τύπου κίνησης. Ο Pratt πάει ένα βήμα παραπέρα και παραθέτει τη βιωσιμότητα της λύσης, η οποία στο κοντινό μέλλον θα μπορούσε να υποφέρει από έλλειψη πρώτων υλών, όπως ακριβώς συμβαίνει τώρα με τα μικροτσίπ.
Ο αρχι-επιστήμονας της Toyota υπογραμμίζει τους κινδύνους από την τεράστια ζήτηση στο λίθιο, το οποίο ήδη έχει αρχίσει να παρουσιάζει ζητήματα στη διαθεσιμότητα. Ένα πρόβλημα που πέρα από τη ζήτηση, επεκτείνεται στον καταμερισμό του. Ο Pratt δίνει ένα απλό παράδειγμα: Έστω ότι έχουμε 100 αυτοκίνητα με μέσο όρο εκπομπών 250 γρ. CO2/χλμ. Αν μπορούμε να φτιάξουμε μπαταρίες χωρητικότητας 100 kWh και επιλέξουμε να το κάνουμε για ένα Tesla έκδοσης Long Range, τότε θα έχουμε ένα αυτοκίνητο μηδενικών ρύπων και 99 με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ως αποτέλεσμα, ο εταιρικός μέσος όρος εκπομπών μειώνεται κατά μόλις 1,5 γρ. CO2/χλμ. (248,5 γρ. CO2/χλμ)! Τι γίνεται αν μοιράσουμε την ίδια ποσότητα λιθίου και την ίδια κατασκευαστική δυνατότητα συστοιχιών, σε 90 υβριδικά αντί 1 ηλεκτρικού;
Τότε αναλαμβάνουν τα απλά μαθηματικά. Οι εκπομπές ρύπων διαιρούνται δια του 90, αφήνοντας μόνο ένα 10% με αμιγώς θερμικά μοτέρ. Με αυτό τον τρόπο, το 90% κάνει τη δουλειά αντί του 1% στην περίπτωση του EV. Αποτέλεσμα: μείωση του μέσου όρου εκπομπών ρύπων στα 205 γρ. CO2/χλμ.! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η Toyota δεν ενδιαφέρεται για τα ηλεκτρικά, το αντίθετο. Πρόσφατα παρουσίασε το bZ3 στην Κίνα, για να ανταγωνιστεί το Tesla Model 3, ενώ έχει ήδη το bZ4X. Εκεί που διαφέρει από τους ανταγωνιστές είναι πως δεν ρίχνει όλο το βάρος στα EVs, αλλά συνεχίζει να επενδύει και στα υβριδικά.
«Έχουμε μια κρίσιμη κατάσταση που έρχεται», δήλωσε ο Pratt . «Ο χρόνος είναι με το μέρος μας. Αυτές οι ελλείψεις —όχι μόνο στα υλικά των μπαταριών, αλλά και στην υποδομή των δικτύων φόρτισης— θα καταστήσουν απολύτως σαφές ότι δεν υπάρχει μια εφαρμογή που να δίνει λύση σε όλα, αλλά ότι η καλύτερη απάντηση είναι στην πραγματικότητα ένας συνδυασμός διαφορετικών τύπων οχημάτων».