Εκεί που λες ότι τα έχεις δει όλα, με τις ηλεκτρικές επιστροφές ιστορικών αυτοκινήτων και τα κάθε λογής restomods, έρχεται η είδηση της EV αναβίωσης του Yugo να σε βάλει στη θέση σου.
Το αυθεντικό Yugo σταμάτησε να παράγεται το 2008, όταν η Zastava -αφού πρώτα ξεπέρασε την ισοπέδωση του εργοστασίου από τον πόλεμο, αμέτρητα οικονομικά προβλήματα και δεκάδες άλλες αναποδιές- έβαλε λουκέτο. Από τότε μέχρι πριν λίγους μήνες, δεν υπήρχε η παραμικρή εξέλιξη. Ένας καθηγητής marketing στη Γερμανία, ωστόσο, αποφάσισε να κάνει τη διαφορά. Ο δρ. Aleksandar Bjelić απέκτησε τα πνευματικά δικαιώματα του ονόματος «Yugo», με σκοπό να φτιάξει τη δική του, νέα γενιά. Το έχουμε δει πολλάκις να συμβαίνει σε restomods, με τη διαφορά ότι εκεί οι βελτιωτές/καροσερίστες/start-up κατασκευαστές παίρνουν άδεια από τις εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανίες. Εδώ κάτι τέτοιο δεν χρειάστηκε, αφού μετά το κλείσιμο της Zastava τα δικαιώματα του Yugo ήταν μετέωρα – και για να λέμε την αλήθεια, δίχως να προσελκύουν πολλούς ενδιαφερόμενους.
O Bjelić βρήκε την ευκαιρία, με το όνειρο να αναστήσει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας του, και κατευθείαν ανέθεσε στο συμπατριώτη του, Darko Marčeta, να σχεδιάσει ένα νέο Yugo κατάλληλα προσαρμοσμένο στην εποχή, αλλά διατηρώντας την αύρα του παραδοσιακού. Προς το παρόν έχουμε μόνο σκίτσα, όπου απεικονίζεται το κλασικό σχήμα του αμαξώματος, σε «φουσκωμένη» και μεγαλύτερη εκτέλεση, με LED φανάρια εμπρός-πίσω, φωτιζόμενο σήμα και τεράστιες ζάντες. Αν βγάλουμε τις τελευταίες και βάλουμε πιο νορμάλ φτερά, η τελική εικόνα πράγματι εμφανίζεται ταιριαστή τόσο με την κλασική σιλουέτα του Yugo, όσο και την ανάγκη για εκμοντερνισμό της.
Το νέο Yugo θα είναι αμιγώς ηλεκτρικό, δανειζόμενο τα μηχανικά μέρη από κάποιο άλλο μοντέλο. Το The Autopian αναφέρει πως ο Bjelić πως έχει έρθει ήδη σε συμφωνία με κατασκευαστή, αλλά κρατάει κρυφή την ταυτότητά του. Εξίσου άγνωστη είναι η έκβαση του όλου εγχειρήματος, καθώς έχουν υπάρξει πολλοί start-up κατασκευαστές οι οποίοι δεν κατάφεραν τελικά να πραγματοποιήσουν τα σχέδιά τους. Ελπίζουμε στην προκειμένη, να έχουμε αίσιο τέλος.