Το Hyundai Santa Fe τότε και τώρα

Όποτε η Hyundai παρουσιάζει τη νέα γενιά ενός μοντέλου με όνομα από τα παλιά, ο νους πάει αυτομάτως εκεί και κάνει μηχανικά τις συγκρίσεις. Ποιες συγκρίσεις, δηλαδή; Αν βάλουμε δίπλα δίπλα τα σημερινά με τα πρώτα Accent και Elantra, είναι σαν να προέρχονται από άλλο κατασκευαστή! Τελευταία προσθήκη σε αυτά τα παραδείγματα (προς μίμηση, για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες), το Santa Fe. Αγνώριστο τόσο σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, όσο κυριότερα και απολύτως κυριολεκτικά συγκριτικά με εκείνο που έβαλε τους Κορεάτες στα μεσαία SUV, πριν 22 χρόνια.

Αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, πάντως, το πρώτο Santa Fe δεν ήταν ακριβώς μεσαίο. Τα 4.500 χλστ. του μήκους μπορεί να είναι διαστάσεις μέσου όρου C-SUV σήμερα, όμως το 2001 αντιπροσώπευαν ένα από τα μεγαλύτερα μοντέλα της κατηγορίας. Διαστάσεις για το καινούργιο δεν ανακοινώνονται ακόμα, ωστόσο θεωρείται δεδομένο πως είναι μακρύτερο από τα 4.785 χλστ. του απερχόμενου. Το Santa Fe MK5 μπορεί να ξεπερνά τα 4,8 μέτρα, ρίχνοντας στο ΜΚ1 30 εκατοστά! Μια ολόκληρη κατηγορία, για να το θέσουμε πιο απλά. Για εμφάνιση και γραμμές, οι εικόνες ισοφαρίζουν το παράστημα χιλιάδων λέξεων.

Το πρώτο Santa Fe συνοδευόταν από σκληροτράχηλα χαρακτηριστικά, όπως φανερώνουν τα ευμεγέθη προστατευτικά που καταλαμβάνουν σχεδόν το μισό αμάξωμα. Το καινούργιο αντίθετα είναι φουτουριστικό, premium, εντυπωσιακό από όποια γωνία κι αν το κοιτάς. Η διαφορά στη διάμετρο των τροχών, άλλο ένα δεικτικό σημείο των καιρών: 16 ίντσες και 70άρι προφίλ ο «παλιός», 21 ίντσες και 45άρι πλαϊνό ο «νέος». Αν είσαι ευφάνταστος θα παρατηρήσεις μια νύξη του καινούργιου στο παλιό από το εμπρός μέρος, με τα ακροβολισμένα φανάρια και τη λωρίδα στη μάσκα (φωτιζόμενη πια, μετά το facelift του ’04 στο πρώτο). Πίσω, όμως, κανένας συσχετισμός μεταξύ τους, αλλά και σε σχέση με οποιοδήποτε αυτοκίνητο κυκλοφορεί. 

Εξίσου, ου μη περισσότερο, κοσμογονικές διαφορές στο εσωτερικό. Βλέποντας την καμπίνα της 4ης γενιάς Santa Fe πλάι σε εκείνη της 1ης, συνειδητοποιείς για άλλη μια φορά τα σύμπαντα προόδου που έχουν διανύσει οι Κορεάτες κατασκευαστές. Από μια βασική διάταξη ταμπλό, με κλασικούς αεραγωγούς και air condition, φτάνουμε στο σημερινό «διαστημόπλοιο» των ενιαίων οθονών (12,3 ίντσες έκαστη), των ατελείωτων συστημάτων και της απύθμενης πολυτέλειας. 

Η διάταξη του κινητήρα -ένας από τη γκάμα, τουλάχιστον- είναι το έτερο χαρακτηριστικό που απομένει κατά τι κοινό, μαζί με το όνομα. Το Santa Fe MK1 πέτυχε πολύ υψηλές πωλήσεις στη χώρα μας, ακόμα και όταν ήταν διαθέσιμο μόνο με τον ατμοσφαιρικό 2.7 V6 των 170 ίππων. Αργότερα προστέθηκαν ένας τετρακύλινδρος 2.4 λτ. και ένας 2.0λιτρος ντίζελ (150 και 116 ίπποι αντίστοιχα), ωστόσο τα περισσότερα στις αγγελίες μεταχειρισμένων τον εξακύλινδρο έχουν. V6 φέρει και το MK5, στα 3.5 λίτρα και τους 272 ίππους, όπως γνωρίσαμε στην 4η γενιά του. Η Hyundai δεν αναφέρει τα χαρακτηριστικά του μοτέρ στην 5η, ούτε ποια θα το πλαισιώσουν, ωστόσο θα πρέπει να περιμένουμε υβριδικά (mild, full και plug-in) σύνολα βενζίνης και ντίζελ. Άλλες εποχές, πολύ εκτενέστερη γκάμα και 8άρι αυτόματο κιβώτιο, συν τοις άλλοις. Το πρώτο Santa Fe; Ακριβώς τις μισές σχέσεις.

Get it on Google Play Download on the App Store