Τα Lada εδώ και αρκετά χρόνια δεν διατίθενται στην Ελλάδα, όμως διατηρούν ένα ιδιαίτερα πιστό κοινό. Ειδικά όταν μιλάμε για το Niva, το επίπεδο αγάπης προσεγγίζει το χαρακτηρισμό «λατρεία»!
Το cult ρωσικό τετράτροχο πρωτοεμφανίστηκε το μακρινό 1977, ως μια οικονομική και αξιόπιστη επιλογή για τις μετακινήσεις στις απομακρυσμένες περιοχές της αχανούς Σοβιετικής Ένωσης. Ωστόσο, σύντομα η φήμη του πέρασε τα σύνορα και έφτασε μέχρι τον δυτικό κόσμο, που υποδέχθηκε με θέρμη την ειλικρινή απλότητα της κατασκευής. Απλή εμφάνιση και μηχανικά μέρη, με έμφαση στη χρηστικότητα, την αντοχή και την αξιοπιστία παντός καιρικών συνθηκών και εδάφους, σε προσιτή τιμή. Αυτή ήταν η συνταγή της επιτυχίας του Niva, που συνεχίζει ακάθεκτο μέχρι σήμερα την εμπορική του πορεία.
Στη χώρα μας, για να εντοπίσουμε μια από τις τελευταίες επίσημες καταγραφές του θα πρέπει να γυρίσουμε πίσω το χρόνο, σχεδόν 16 χρόνια. Το 2005 είχε έρθει το -τότε- ανανεωμένο Niva 4×4 (το κλασσικό αλαλούμ με τις ονομασίες του αυτοκινήτου), με κάποιες μικρές αλλαγές στους προφυλακτήρες, τα πλαστικά προστατευτικά και τις ζάντες αλουμινίου, στην πλούσια έκδοση. Η μεγάλη είδηση αφορούσε την προσθήκη συστήματος ψεκασμού στον αειθαλή τετρακύλινδρο των 1.690 κ.εκ. Το Niva 1.7i απέδιδε 81 ίππους στις 5.000 σ.α.λ. και 127 Nm στις 4.000 σ.α.λ., με το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο να μεταφέρει την ισχύ σε όλους τους τροχούς και το «αργό» να προσφέρει τις υπηρεσίες του εκτός δρόμου. Εκεί δηλαδή που διαχρονικά είναι η ουσία του Niva.
Οι μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων (διπλά ψαλίδια με αντιστρεπτική δοκό εμπρός και άκαμπτος άξονας πίσω με ράβδο Πανάρ), η αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος (220 χλστ.) και οι μικροί πρόβολοι (γωνία προσέγγισης 40 μοίρες και διαφυγής 32) εξασφάλιζαν πως καμία διαδρομή δεν ήταν αδύνατη. Οι επιδόσεις αναμενόμενα δεν συγκαταλέγονταν στα ατού, με την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να διαρκεί 19 ολόκληρα δλ. και την τελική να ανέρχεται στα 137 χλμ./ώρα, όμως εκεί που πραγματικά χρειαζόταν (πέρα από την άσφαλτο), η ελαστικότητα και το γκάζι του κινητήρα έκαναν τη δουλειά (κι ας κατανάλωνε 11,4 λίτρα/100 χλμ. κατά μέσο όρο, πάντα βάσει NEDC καθώς WLTP δεν υπήρχε ούτε σαν σκέψη).
Το ίδιο ίσχυε για την τιμή. Το Niva ξεκινούσε από τις 10.890 ευρώ και στάνταρ το υδραυλικό τιμόνι, ενώ για την κορυφαία έκδοση Escape με τα πλαστικά στους θόλους των τροχών, air condition, σκαλοπάτια, ζάντες αλουμινίου, ράδιο CD και αυτοκόλλητα στο πλάι, απαιτούνταν 12.990 ευρώ! Μάλιστα, η ελληνική αντιπροσωπεία έκανε πολλά δώρα (τις ζάντες, το ράδιο CD και οδική ασφάλεια 2 ετών μεταξύ άλλων) για να κρατήσει την τιμή κάτω από τις 13.000 ευρώ.