Πίσω στο 2019 ο Elon Musk δήλωνε μετά παρρησίας: «Η αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου σήμερα ισοδυναμεί με επένδυση για το μέλλον. Πιστεύω ακράδαντα πως αγοράζοντας ένα Tesla αυτή τη στιγμή, αποκτάς ένα προϊόν που θα πάρει αξία αντί να τη χάσει στο πέρασμα του χρόνου». Όπως έχει συμβεί σε πολλές βαρύγδουπες δηλώσεις του εκκεντρικού δισεκατομμυριούχου όμως, η πραγματικότητα δεν φέρθηκε ευγενικά στις προσδοκίες.
Μια βόλτα στις αγγελίες των μεταχειρισμένων της αμερικανικής αγοράς αποκαλύπτει πως όχι μόνο τα Tesla δεν έχουν ανοσία στην απαξίωση, αλλά είναι βαρύτατα άρρωστα. Μέσα σε έναν μόλις χρόνο ο μέσος όρος αξίας κατακρημνίζεται, σε κάποιες εκδόσεις μέχρι και 40.000 δολάρια κάτω της αρχικής! Οι ακριβότερες των δυο κορυφαίων μοντέλων της εταιρίας, ήτοι τα Model S και Model X Dual Motor, αναμενόμενα δέχονται τα ισχυρότερα πλήγματα. Το Model S κόστιζε καινούργιο 104.990 δολάρια πέρσι τέτοιον καιρό, για να φτάσει φέτος στα μεταχειρισμένα να μην ξεπερνά τις 71.000 δολάρια – σχεδόν 34.000 δολάρια (33.990) δηλαδή κάτω, μέσα σε έναν μόλις χρόνο!
Ακόμα πιο δραματική η κατάσταση για το Model X, που έκανε καινούργιο 120.990 δολάρια το ’22 και μεταχειρισμένο φέτος δεν ξεπερνά τις 80.000 (-40.990 σε σχέση με πέρσι). Τα Model 3 και Model Y Long Range είναι σε κάπως καλύτερη μοίρα, αλλά αναλογικά το χτύπημα στην τσέπη του ιδιοκτήτη έχει πάνω-κάτω ίδιο αντίκτυπο. Το Model Υ LR ξεκινούσε πέρσι από τις 65.990 δολάρια, τη στιγμή που το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο μεταχειρισμένο φέτος τιμάται κατά μέσο όρο στις 46.000 δολάρια (-19.990). Πολύ καλύτερα τα πηγαίνει το βασικό Model Y, όντας έναν χρόνο αργότερα μόλις 9.990 δολάρια κάτω σε αξία (46.990 καινούργιο πέρσι, 37.000 μεταχειρισμένο φέτος).
Πέρα από την απώλεια αξίας που βιώνουν όλα τα μεταχειρισμένα, τα Tesla έχουν ένα επιπλέον πρόβλημα. Το μεγαλύτερο, βασικά, που μάλιστα πηγάζει από την ίδια, την τιμολογιακή πολιτική της εταιρίας. Σε ορισμένες αγορές, όπως των Η.Π.Α. και της Κίνας, η αμερικανική φίρμα προχώρησε σε τεράστιες μειώσεις τιμών, συμπιέζοντας αναγκαστικά και τα κόστη των μεταχειρισμένων προς τα κάτω. Ενώ πέρσι το Model S Dual Motor έκανε σχεδόν 105.000 δολάρια, φέτος στον τιμοκατάλογο εμφανίζεται στις 74.990! Βάσει αυτού, οι 71.000 δολάρια μέσης τιμής που κρατάει το μεταχειρισμένο ενός χρόνου, κρίνονται και ως επίτευγμα. Βοηθούν σε αυτό οι λίστες αναμονής, καθώς όπως σημειώνουν οι ειδικοί της αμερικανικής αγοράς (βλέπε CarGurus), αρκετοί αγοραστές επιλέγουν την αγορά των μεταχειρισμένων για να αποφύγουν τους 8 και 10 μήνες «περίμενε» των καινούργιων.