Μετά τις επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών και καυσίμων, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξετάζουν το ενδεχόμενο εφαρμογής ανάλογου μέτρου και για τα ελαστικά, αρχής γενομένης από την Ιταλία.
Η συζήτηση επί του αντικειμένου έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Νοέμβριο στη γείτονα χώρα, όταν ο Fabio Bertolotti, πρόεδρος του Συνδέσμου Κατασκευαστών Ελαστικών και Πλαστικών στην Ιταλία, έκανε πρόταση στην ιταλική κυβέρνηση για την εφαρμογή αυτού του είδους των επιδοτήσεων. Μέτρο που εκτός από την τσέπη των καταναλωτών, θα δράσει ευεργετικά τόσο στο περιβάλλον όσο και στα λογιστήρια των επιχειρήσεων. Στους δρόμους της Ιταλίας καταναλώνονται περίπου 40 δις λίτρα καυσίμων ετησίως, με σχετικές έρευνες να τοποθετούν την εξοικονόμηση κόστους από τη χρήση «πράσινων» ελαστικών (ενεργειακής κλάσης Α και Β) στα 2 δις λίτρα κάθε χρόνο!
Εκτός αυτού, οι συνολικές εκπομπές ρύπων θα μπορούσαν να μειωθούν μέχρι και κατά 7 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση, βελτιώνοντας το ενεργειακό αποτύπωμα και αποσυμφορίζοντας περαιτέρω την τσέπη των καταναλωτών, με μια συνολική μείωση δαπανών που τοποθετείται σε περισσότερα από 4 δις ευρώ ετησίως (επί πληθυσμιακού συνόλου της χώρας). Για την Ιταλία η μέγιστη επιδότηση που συζητείται, οριοθετεί το χορηγούμενο ποσό στα 200 ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, ωστόσο, δείχνει να έχει θεσπίσει νομικό πλαίσιο που επιτρέπει στα κράτη-μέλη να επιδοτούν την αγορά οικολογικών ελαστικών, οπότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εφαρμοστεί και στη χώρα μας.
Το μέτρο επικεντρώνεται κυρίως στη μείωση των παραγόμενων ρύπων, επιβραβεύοντας όσους επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους λάστιχα που ανήκουν στο eco friendly φάσμα της αγοράς. Κάτι που σημαίνει πως δεν θα μπορούν όλοι οι κάτοχοι αυτοκινήτων να το λάβουν, καθώς αρκετές κατηγορίες ελαστικών (επιδόσεων και μικτά, για παράδειγμα) δύσκολα διαθέτουν μοντέλα ενεργειακής κλάσης Α και Β. Η πλειοψηφία των οδηγών, ωστόσο, θα μπορούσε να επωφεληθεί. Κι οτιδήποτε μπορεί να βοηθήσει το πορτοφόλι του καταναλωτή, είναι καλοδεχούμενο.