Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα διαφέρουν εκ βάθρων από αυτά που έχουμε συνηθίσει, σε κάθε τομέα. Κι αν στην οδήγηση απλά πρέπει να συνηθίζουμε την έλλειψη θορύβου και την ανάκτηση ενέργειας, στη χρήση απαιτείται πολύ περισσότερη προσαρμογή. Η μπαταρία του VW ID.3 μας βάζει στο κλίμα.
Πέρα από τη χρονοβόρα διαδικασία της φόρτισης και την παρακολούθηση της αυτονομίας, όποιος κατέχει ή ενδιαφέρεται για την αγορά EV θα πρέπει να έχει υπόψη πως δεν θα κρατήσει για πάντα. Δεν πρόκειται να δούμε ηλεκτρικό να λειτουργεί για 30 χρόνια ή να γράφει 1,5 εκατομμύριο χλμ., γιατί πολύ απλά δεν μπορεί. Από κατασκευής τους, τα ηλεκτρικά έχουν «ημερομηνία λήξης». Οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ. για τη μπαταρία και συστήνουν την αντικατάστασή της μετά το πέρας των διαστημάτων αυτών. Κίνηση επιβεβλημένη, καθώς η απόδοσή της πέφτει σταδιακά και μη αναστρέψιμα.
Ο ιδιοκτήτης ενός ID.3 αποφάσισε να δει πόσο έχασε η μπαταρία του, έπειτα από 1 χρόνο λειτουργίας και 22.500 χλμ. Η χρήση είναι λίγο πάνω από το μέσο όρο των 15.000 χλμ. ετησίως, όμως οι οδηγίες συντήρησης και φόρτισης τηρούνται κατά γράμμα. Το ηλεκτρικό VW οδηγήθηκε μέχρι να αδειάσει εντελώς η μπαταρία, φορτίστηκε πλήρως και ξαναβγήκε στο δρόμο, για ένα ταξίδι 400 χλμ. Το ίδιο ταξίδι είχε κάνει και πέρσι, με ακριβώς ίδιο στυλ οδήγησης (μέχρι 93 χλμ./ώρα ταχύτητα και χωρίς κλιματισμό). Στο τέλος της διαδρομής έγινε η «σούμα», με τον υπολογισμό κατανάλωσης, διανυθέντων χιλιομέτρων και εναπομείνασας ενέργειας.
Το ID.3 διένυσε 397 χλμ. (409 χλμ. βάσει Google Maps) με μέση ταχύτητα 89 χλμ./ώρα, σε 4 ώρες και 30 λεπτά και μέση κατανάλωση 12,2 kWh/100 χλμ. (122 Wh/χλμ.). Στο τέλος της διαδρομής, είχε μείνει στη μπαταρία 8%. Θεωρητικά, έφτανε για μέγιστη απόσταση 444,5 χλμ. πριν χρειαστεί πρίζα ή γερανό. Το ίδιο ταξίδι, τον περσινό Σεπτέμβρη, με ίδιο στυλ οδήγησης είχε ολοκληρωθεί με μέση κατανάλωση 12,9 kWh/100 χλμ. (129 Wh/χλμ.) και μέγιστη θεωρητική αυτονομία 456 χλμ. Πολλαπλασιάζοντας την κατανάλωση με αυτήν, παίρνουμε απόδοση μπαταρίας για πέρσι 58,8 kWh και φέτος 54,4 kWh. Με άλλα λόγια, σε ένα χρόνο το ID.3 έχασε γύρω στο 7% της απόδοσής του.
Πιο σωστή είναι η μέτρηση της φόρτισης. Πέρσι το ID.3 είχε καταφέρει να φορτίσει μέχρι το 63,48 kWh, τη στιγμή που φέτος κατάφερε να φτάσει μέχρι τις 57,7 kWh. Απώλεια 9%, μετά από μόλις 1 χρόνο λειτουργίας και 22.500 χλμ.