Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πολλές τεχνολογίες για τη μείωση της κατανάλωσης του κινητήρα και των εκπομπών ρύπων. Μεταξύ αυτών, μία που εφαρμόζεται από όλους τους κατασκευαστές, είναι η λειτουργία αυτόματης παύσης και επανεκκίνησης του μοτέρ. To γνωστό και μη εξαιρετέο πια, start-stop. Στάνταρ σχεδόν σε κάθε νέο τετράτροχο, με απώτερο σκοπό να γλιτώνει καύσιμο όταν είμαστε σταματημένοι σε φανάρι ή «κοκαλωμένοι» στην κίνηση. Πόσο καλή δουλειά κάνουν αυτά τα συστήματα, όμως;
Ένας γενικός μέσος όρος, που προέρχεται από αναλύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών, τοποθετούν το όφελος σε βενζίνη ή ντίζελ περί το 15% εντός πόλης. H πραγματικότητα, ωστόσο, έρχεται να τους διαψεύσει – πολύ ευχάριστα δια τις τσέπες όλων ημών. Η Αμερικανική Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτου (American Society of Automotive Engineers / SAE, όπως η αντίστοιχη πιστοποίηση) διεξήγαγε ενδελεχή έρευνα σε πραγματικές συνθήκες, εξετάζοντας τη λειτουργία και αποτελεσματικότητα τεσσάρων συστημάτων start-stop, διαφορετικών μοντέλων/κατηγοριών και οδηγών, σε όλες τις περιστάσεις – μα φυσικά, δίνοντας έμφαση στην πόλη. Τα αποτελέσματα; Πανηγυρικά υπέρ του «σβήσε-άναψε».
Η SAE δοκίμασε 4 αυτοκίνητα του 2024 (δεν ανακοινώνουν ποια) με ενεργοποιημένο το start-stop, και κατόπιν χωρίς αυτό. Σε οδήγηση στην πόλη, αλλά νορμάλ κυκλοφορία, η μείωση στην κατανάλωση δεν ξεπέρασε το 7,27%. Κοντά στο μισό, δηλαδή, από το μέσο όρο που εκτιμούν οι κατασκευαστές. Όταν, όμως, η κατάσταση θυμίζει μεσημεριανό (πλέον ούτε αυτό, ό,τι ώρα και να περάσεις χαμός γίνεται) ή με τρακάρισμα Κηφισό, η εξοικονόμηση καυσίμου ξεπερνά το 26%! Στο -26,4% σταμάτησαν τα κοντέρ για τα start-stop, σε ένα τυπικό «πηγμένο» πρωινό Νέας Υόρκης. Αν το θέσουμε αριθμολογικά, έστω ότι ένα αυτοκίνητο καίει 8,5 λίτρα/100 χλμ. σε αστικό κύκλο χωρίς start-stop. Με αυτό ενεργοποιημένο και βγάζοντας το διόλου ευκαταναφρόνητο 26,4%, διαπιστώνουμε μέση τιμή 6,25 λίτρα/100 χλμ. Πάνω από 2 λίτρα/100 χλμ., κοινώς, που δεν πάνε χαμένα με τον κινητήρα να βολοδέρνει στο ρελαντί.



























