Το σπριντ των τεχνολογικών εξελίξεων έχει παρασύρει στο ρυθμό του τα λανσαρίσματα νέων μοντέλων. Σήμερα πολύ σπάνια θα βρεις αυτοκίνητο που να έχει πάνω από 6 χρόνια στην αγορά, όσο δηλαδή είναι ο τυπικός κύκλος ζωής ενός μοντέλου, Συνήθως 3-4 χρόνια σηματοδοτούν το πρώτο «checkpoint», με το facelift που έρχεται σε αυτό το σημείο να δίνει άλλα 2-3 χρόνια καριέρας.. Φυσικότατα υπάρχουν εξαιρέσεις, με πιο φωτεινή το Nissan GT-R και τα 15 χρόνια πορείας του στην αγορά. Άλλο ένα μοντέλο, όμως, άλλο ολόκληρη γκάμα. Ποια μάρκα δεν δίνει τόπο στα νιάτα;
Motor 1 και JATO Dynamics ένωσαν τις δυνάμεις τους, ξεψάχνισαν τα στοιχεία από 30 κατασκευαστές και μια τράπεζα δεδομένων 705 μοντέλων, για να διαπιστώσουν ποια αυτοκινητοβιομηχανία έχει το μεγαλύτερο μέσο όρο ηλικίας μεταξύ των μοντέλων που διαθέτει. Για την εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων, facelift και λοιπές ανανεώσεις εξαιρέθηκαν. Η εξέταση αφορά μόνο αλλαγή από γενιά σε γενιά, οπότε κάπως έτσι δικαιολογείται η παρουσία στη δεύτερη θέση μιας φίρμας, που είναι από τις πιο σύγχρονες στον πλανήτη. Η πρώτη θέση, αντίθετα, είχε «κλειδώσει» πριν καν ξεκινήσει η διερεύνηση των στοιχείων.
Πρώτη, λοιπόν, με τεράστια διαφορά από τη δεύτερη και δίχως να προκαλεί την παραμικρή έκπληξη, δεν είναι άλλη από τη Lada! Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία εμφανίζει μέσο όρο ηλικίας 18,9 ετών, με το Niva Legend να ανεβάζει μόνο του ολόκληρο το μ.ο. όντας στην αγορά από το 1977! Στην αντίπερα όχθη, το νεότερο μοντέλο στη γκάμα των Ρώσων είναι το Vesta, που λανσαρίστηκε το 2015.
Ένα μοντέλο είναι υπεύθυνο για τον αυξημένο μέσο όρο και της Tesla, που κάνει την έκπληξη και βρίσκεται στη δεύτερη θέση. Παρόλο που το Model Y εμφανίστηκε το 2019, το Model 3 το 2016 και το Model X ένα χρόνο νωρίτερα, η πρεμιέρα του Model S το 2009 φέρνει τη μέση ηλικία της γκάμας στα 7,8 χρόνια. Όσα και η Mahindra, η οποία επίσης έχει δυο μοντέλα να «κατηγορεί» για τις ρυτίδες της. Ενώ 6 από τα 8 μοντέλα της είναι από το 2015 και έπειτα (με το νεότερο, Scorpio-N, φετινό και πριν λίγων μηνών), αυτά τα δυο εκτινάσσουν την ηλικία καθώς το ένα έκανε πρεμιέρα το 2000, ενώ το άλλο το 2002!
Στο ακριβώς αντίθετο άκρο, συναντάμε δυο Κινέζους κατασκευαστές (ουδεμία έκπληξη) και την Isuzu (αρκετά μεγάλη). Για την ακρίβεια, έχουμε τριπλή ισοβαθμία! Οι Ιάπωνες είναι τα πιο «νεούδια» στον κόσμο με μέση ηλικία μόλις 2,6 έτη! Βέβαια έχουν και πολύ μικρή γκάμα, μόλις 2 μοντέλων, με το πιο παλιό να είναι το D-Max του 2019. Συνολικά, ωστόσο, τα εύσημα πάνε στη NIO, που πετυχαίνει ίδιο μέσο όρο με την Isuzu διαθέτοντας τριπλάσια μοντέλα!
Στους μαζικούς κατασκευαστές τώρα, με τουλάχιστον 20 μοντέλα στις διάφορες αγορές του κόσμου, η Nissan βρίσκεται στην πρώτη θέση με 6,5 χρόνια. Η Stellantis ακολουθεί από απόσταση σχεδόν 1 έτους και ελάχιστα μπροστά από Renault, Tata και Suzuki. Απεναντίας, Honda, Hyundai, Geely, Mercedes και GM προσφέρουν τα πιο «φρέσκα» προϊόντα.