VW Golf GTI και Peugeot 205 GTI έθεσαν τα θεμέλια για την επιτυχία των hot hatches. Τα δυο τους είναι ο βασικός λόγος που ολόκληρη η κατηγορία ονομαζόταν «GTI», δείχνοντας το δρόμο για τα μελλοντικά «καυτά» χάτσμπακ.
Πολύ κοντά σε ισχύ και χαρακτηριστικά μοτέρ, αλλά αρκούντως διαφορετικά σε χαρακτήρα, Golf και 205 GTI είχαν περάσει από το «πλατό» του Best Motoring, 31 χρόνια πριν. Η κορυφαία έκδοση του Golf απέδιδε 125 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. και 167 Nm στις 4.250 σ.α.λ. από τον 16βάλβιδο 1.800άρη, ενώ η αντίστοιχη του 205 120 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 149 Nm στις 3.000 σ.α.λ. (ιαπωνικές εκδόσεις, για αυτό και οι διαφορές σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα της Ευρώπης). Ειδοποιός διαφορά το μέγεθος, όπου το Golf έφτανε τα 4.050 χλστ. σε μήκος και ξεπερνούσε τα 1.000 κιλά βάρους, τη στιγμή που το 205 περιοριζόταν σε 3.705 χλστ. και 910 κιλά. Επίσης, το GTI από το Βόλφσμπουργκ διατίθετο και σε πεντάθυρο (αποκλειστικά τρίθυρο το GTI από το Παρίσι).
Βάσει αναλογίας κιλών ανά ίππο, το Peugeot εμφανίζεται με σημαντικό πλεονέκτημα (7,58 αντί 8,48 του VW). Στην πράξη όμως, η μεγαλύτερη ισχύς του γερμανικού μοτέρ (όχι τόσο τα 5 επιπλέον άλογα, όσο τα σχεδόν +20 Nm της ροπής) όχι απλά έφεραν στα ίσια την πλάστιγγα, αλλά την έγειραν και προς το μέρος του.