Πέντε ολοκαίνουργια VW ανακαλύφθηκαν σε εγκαταλελειμμένη αποθήκη στην Κίνα, με τις ρίζες τους να φτάνουν στο 1983 και τις ζελατίνες να παραμένουν ακόμα σήμερα στις θέσεις τους. Ο λόγος για μια πεντάδα Santana, που βρέθηκαν από τη Han Chung Classics (εταιρία ανταλλακτικών για παλιά VW) σε άγνωστη τοποθεσία της χώρας, άψογα διατηρημένα.
Το Santana κατέχει μια ξεχωριστή θέση στην ιστορία της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, συμβολίζοντας μια διαρκή σχέση που εκτείνεται σε βάθος δεκαετιών. Ουσιαστικά μια τροποποιημένη εκδοχή του Passat MK2, το Santana πρώτης γενιάς έκανε το ντεμπούτο του στην Κίνα το 1983 μέσω μιας ιστορικής κοινοπραξίας μεταξύ Βόλφσμπουργκ και κινεζικής κυβέρνησης. Αυτή η συνεργασία σηματοδότησε την αρχή του μετασχηματισμού της αυτοκίνησης στην Κίνα, καθώς το γερμανικό μεσαίο έγινε ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα ξένης μάρκας που κατασκευάστηκαν στη χώρα. Κατά μία έννοια, πρόκειται για το εφαλτήριο της εξέλιξης των Κινέζων στην αυτοκινητική υπερδύναμη που είναι σήμερα.
Τα αυτοκίνητα που ανακαλύφθηκαν ανήκουν στις τελευταίες «φουρνιές» της παραγωγής, η οποία διήρκεσε για 30 χρόνια. Από το 1983 μέχρι το 2013 (του 2012 τα συγκεκριμένα), το Santana κατασκευαζόταν κανονικά και αποτελούσε ένα από τα δημοφιλέστερα αυτοκίνητα της κινεζικής αγοράς. Φυσικά το πέρας των ετών έφερε τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, με την προσθήκη (ανάλογα τη χρονολογία) ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού καυσίμου Bosch, ραδιόφωνα συμβατά με MP3 και CD, φρένα ABS με ηλεκτρονική κατανομή φρένων και πολλά ακόμα. Τα Santana που βλέπουμε πιθανόν να μην έχουν τα περισσότερα από τα παραπάνω στοιχεία, καθώς αποτελούν βασικές εκδόσεις (χαρακτηριστικοί οι άβαφοι προφυλακτήρες-καθρέπτες και τα χειροκίνητα παράθυρα).
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες δεν καταχωρήθηκαν ποτέ για χρήση στο δρόμο, κάτι που αυτομάτως εξηγεί το μηδενικό αριθμό χιλιομέτρων στο κοντέρ και τις ζελατίνες στα καθίσματα. Πιθανότατα πήγαν σε κάποια αντιπροσωπεία και πριν καταφέρουν να βρουν αγοραστές, η επιχείρηση έκλεισε. Όλα τους, πάντως, έχουν κάτω από το καπό έναν ατμοσφαιρικό 1.800άρη τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα, απόδοσης 90 ίππων και 145 Nm. Αν πιστέψουμε τα εργοστασιακά νούμερα, η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 11,5 δλ. (πολύ αισιόδοξο) και η τελική ανέρχεται στα 169 χλμ./ώρα (ρεαλιστικό).