Οι σύγχρονοι λεβιέδες μπερδεύουν τους οδηγούς

Βασικά δεν μιλάμε πλέον για λεβιέδες, να είμαστε σωστοί. Οι επιλογείς ταχυτήτων έχουν αφήσει χρόνια τώρα πίσω τους, την παραδοσιακή εικόνα ενός κάθετα τοποθετημένου κομματιού πλαστικού ή αλουμινίου (ή ακόμα και ανθρακονημάτων, στις πιο high end κατασκευές), που κινείται εμπρός πίσω και εναλλάσσει τις θέσεις μεταξύ «D», «N» και «R». Τη σήμερον ημέρα, στα εσωτερικά που ολοένα προσεγγίζουν τους χαρακτηρισμούς «home theater» και «διαστημόπλοια», χώρος για λεβιέδες δεν υπάρχει. Το θέμα, όμως, είναι ότι λόγω αυτού, τις περισσότερες φορές δεν υπάρχει και συνεννόηση με τον οδηγό.

Για να επιλέξεις ταχύτητα σε ένα καινούργιο αυτόματο, θα πρέπει να βρεις την άκρη με περιστροφικούς διακόπτες, κουμπιά ή κρυστάλλινες σφαίρες (!), να ψάχνεις επιλογείς που κρύβονται πίσω από το τιμόνι και να λειτουργείς το κιβώτιο σαν να ενεργοποιείς τον πίσω καθαριστήρα. Γενικότερα, χρειάζεται μπόλικη ενασχόληση και εξοικείωση – κι όχι μόνο με τη λειτουργία του αυτόματου. Απλά, στη συγκεκριμένη περίπτωση, εγείρονται και σοβαρά θέματα ασφαλείας. Σκεφτείτε μόνο να μπει κατά λάθος μια όπισθεν, ή μια 1η αντί για όπισθεν. Περιστατικά που ήδη καταγράφονται και αποδεικνύουν ότι πολύ πιθανό, σε -όχι τόσο- λίγα χρόνια από τώρα, θα πρέπει να περνάμε σεμινάριο πριν κάτσουμε στο τιμόνι.

Στην Αμερική, για παράδειγμα, μία γυναίκα (ονόματι Linda Hoff) δεν μπόρεσε ποτέ να βγάλει το κιβώτιο από τη θέση Park, στο νοικιάρικο Nissan X-Trail που πήρε σε ένα ταξίδι της, οπότε μοιράστηκε την εμπειρία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τα σχόλια από κάτω; Ιστορίες καθημερινής ταλαιπωρίας, από οδηγούς που παλεύουν να βρεθούν στο ίδιο μήκος κύματος με τα καινούργια αυτοκίνητά τους, και συγκεκριμένα τους επιλογείς των κιβωτίων. Ακόμα και επαγγελματίες τα βρίσκουν σκούρα, όπως φανερώνει το περιστατικό με δοκιμαστές του Consumer Reports, οι οποίοι επέλεξαν κατά λάθος όπισθεν σε ένα Rivian R1T. Σε άλλες περιπτώσεις, δε, καλά-καλά δεν βρίσκεις καν κουμπιά, διακόπτες ή λεβιέδες.

Στο Cybertruck, και εσχάτως στα Model 3/Υ, ο έλεγχος του κιβωτίου έχει περάσει (και αυτός) στην οθόνη. Ο οδηγός σύρει το δάχτυλό του στο μόνιτορ πάνω-κάτω, προκειμένου να αλλάζει από Park σε Drive κι ούτω καθεξής. Για λόγους ασφαλείας η Tesla τοποθετεί και κουμπιά, αλλά στην πλαφονιέρα!

Get it on Google Play Download on the App Store