Τα αλλεπάλληλα ατυχήματα, και σε ορισμένες περιπτώσεις δυστυχήματα, με αυτοκίνητα που τελούσαν υπό την «επήρεια» αυτόνομων συστημάτων οδήγησης (Tesla με Autopilot ή Full Self-Driving Beta στη συντριπτική τους πλειονότητα) έχουν προκαλέσει μεγάλη ανασφάλεια στον κόσμο, όπως αποκαλύπτει έρευνα στην Αμερική.
Η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου (American Automobile Association/ΑΑΑ, η ΕΛΠΑ των Η.Π.Α. με άλλα λόγια) πραγματοποίησε δημοσκόπηση μεταξύ χιλιάδων οδηγών της χώρας, η οποία αποκάλυψε πως σχεδόν 7 στους 10 δεν εμπιστεύονται καθόλου τα αυτόνομα οχήματα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 68% των ερωτηθέντων φοβούνται τα αυτοκίνητα που μπορούν να κινηθούν μόνα τους. Άλλο ένα 23% αισθάνεται ανασφάλεια, ενώ μόλις το 9% δηλώνει πως εμπιστεύεται ένα αυτόνομο όχημα.
Μεγάλο ενδιαφέρον προκαλούν οι αποκλίσεις σε σχέση με πέρσι, όταν σε ανάλογη έρευνα δήλωναν φόβο για την αυτόνομη τεχνολογία 13% κόσμου λιγότεροι και 7% περισσότεροι την εμπιστεύονταν. Ποσοστά που δεν απείχαν ιδιαίτερα από εκείνα του 2021, τα οποία με τη σειρά τους ήταν κοντά στα αντίστοιχα του ’20. Κάτι που σημαίνει πως ενώ τα τρία προηγούμενα χρόνια η αντίληψη του κοινού για τα αυτόνομα οχήματα παρέμενε σταθερή, από το 2022 στο 2023 το αίσθημα της ανασφάλειας εκτινάχθηκε. Εξέλιξη, ωστόσο, που δεν προκαλεί μεγάλη έκπληξη στους ειδικούς.
«Δεν περιμέναμε τόσο δραματική πτώση της εμπιστοσύνης από τα προηγούμενα χρόνια», δήλωσε ο Greg Brannon, διευθυντής ερευνών του ΑΑΑ. «Αν και με τον αριθμό των ατυχημάτων που έχουν συμβεί λόγω της υπερβολικής εξάρτησης από τις τρέχουσες τεχνολογίες, δεν μας κάνει ιδιαίτερα εντύπωση». Ένα άλλο μέρος αυτού του φόβου μπορεί να προέρχεται από θεμελιώδεις παρεξηγήσεις της τεχνολογίας. Η έρευνα διαπίστωσε ότι σχεδόν το 10 τοις εκατό των Αμερικανών πιστεύουν ότι μπορούν επί του παρόντος να αγοράσουν ένα αυτοκίνητο που μπορεί να οδηγεί μόνος του ενώ κοιμούνται, παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται δια νόμου.
Σημαντικό ρόλο στη σύγχυση παίζουν οι ονομασίες των εκάστοτε συστημάτων, που αρκετές φορές δημιουργούν εσφαλμένη εντύπωση στο καταναλωτικό κοινό. Τα Autopilot και Full Self Driving της Tesla, φερ’ ειπείν, δίνουν την εικόνα ενός πλήρως αυτόνομου αυτοκινήτου (Επιπέδου 4, ή έστω 3), ενώ στην πραγματικότητα είναι Επιπέδου 2. Άλλες εφαρμογές, με ονόματα όπως ProPILOT και Pilot Assist (γενικά, όπου υπάρχει το «pilot» δημιουργούνται παρεξηγήσεις), δίνει στο 22% την εντύπωση πως το όχημα μπορεί να κινηθεί δίχως τη συμμετοχή του ανθρώπινου παράγοντα, ενώ στην ουσία μιλάμε για «ομπρέλες» που περιβάλλουν τα επικουρικά συστήματα (αυτόματο φρενάρισμα, διατήρηση λωρίδας κλπ).