Το VW Golf GTD (εδώ η δοκιμή του) είναι μια από τις πιο all around επιλογές στα μοντέρνα hot hatches. Μοναδική επιλογή για όποιον θέλει ντίζελ, συνδυάζοντας απόδοση (200 άλογα και 400 Nm από τον 2.0 TDI), επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 7,1 δλ., τελική 245 χλμ./ώρα) και χαμηλότατη κατανάλωση (5,1 λίτρα/100 χλμ.). Το concept του πετρελαιοκίνητου «καυτού χάτσμπακ» όμως υπήρχε δεκαετίες ολόκληρες πριν, με το ίδιο όνομα.
Πρώτη φορά που εμφανίστηκε Golf GTD ήταν το μακρινό 1982. Με κάποια από τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του GTI παρόντα (splitter προφυλακτήρα, προσθήκες στα φτερά, σκούρο περίγραμμα παραθύρων, μεγαλύτερες ζάντες (σιδερένιες εδώ, αντί αλουμινίου) και τον χαρακτηριστικό επιλογέα – μπάλα γκολφ, αλλά και κάποια να λείπουν (νίκελ περίγραμμα στη μάσκα αντί για κόκκινο, η διαφορά στις ζάντες, καρό καθίσματα, στροφόμετρο). Το σήμα
Στο μηχανοστάσιο βρισκόταν η υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του 1.600άρη ντίζελ, με μια σημαντική αύξηση 20 ίππων και 32 Nm έναντι του απλού Gold 1.6D (54 άλογα και 98 Nm). Βέβαια εν έτει 1982 δεν μπορούσες να περιμένεις παραπάνω από 70 άλογα και 130 Nm, ακόμα και από τουρμποντίζελ 1.6 λίτρων. Μεγάλη η απόσταση από το GTI (112 άλογα και 153 Nm από τον τότε νέο 1.800άρη), ακόμα μεγαλύτερη σε επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 13,5 δλ. το GTD, 8,9 δλ. το GTI, τελική 155 και 183 χλμ./ώρα αντίστοιχα), όμως το κλου του ντίζελ ήταν αλλού.
Η πετρελαϊκή κρίση είχε στείλει την τιμή της βενζίνης στα ουράνια, κάνοντας κάθε λίτρο να ισοδυναμεί με χρυσάφι. Το GTD μπορεί να μην διέθετε το γκάζι του GTI, αλλά σε μέσους όρους ήθελε περίπου 60% λιγότερο καύσιμο! Παρόλα αυτά, λόγω και του χαρακτήρα του μοντέλου, η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού προτιμούσε να βάζει πιο βαθιά και συχνά το χέρι στην τσέπη για το βενζινάδικο, αλλά να απολαμβάνει το γκάζι του GTI. Τα GTD πρώτης γενιάς είναι πια cult και συλλεκτικό, με το συγκεκριμένο να αποτελεί ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα δείγματα.
Ταξινομήθηκε πρώτη φορά στην Ιταλία, 41 χρόνια πριν, έχοντας το γοητευτικό Helios Sun χρώμα σε κατάσταση καινούργιου (121.708 χλμ. όλα κι όλα στο οδόμετρο). Στην ίδια, εξαιρετική, φόρμα σημειώνονται οι 13άρες ζάντες και το εσωτερικό, όπου δεσπόζει το «turbo» στο τιμόνι, το ρολόι στο καντράν (στη θέση του στροφόμετρου) και το ραδιοκασετόφωνο της Pioneer στο ταμπλό. Το μπλε Golf GTD βγαίνει σε δημοπρασία από την Collecting Cars, και μέχρι στιγμής η ανώτερη τιμή είναι μόλις 100 δολάρια (92,5 ευρώ)! Φυσικά η τιμή θα ανέβει πολύ παραπάνω, καθότι απομένουν 6 μέρες για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.