Τα SAAB λείπουν από την αυτοκίνηση, δεν τίθεται αμφιβολία επ’ αυτού. Η διαφορετικότητα, ο συνδυασμός αυτής με μια χαρακτηριστική φιλοσοφία εκτός των καθιερωμένων στάνταρ της βιομηχανίας, όλα δημιούργησαν ένα μοτίβο που αντίστοιχό του συναντάς σε ελάχιστους άλλους κατασκευαστές. Ένας εξ αυτών, η Subaru. Τι πιο λογικό, λοιπόν, από τη συνεργασία Σουηδών και Ιαπώνων;
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000, SAAB και Subaru τελούσαν υπό την καθοδήγηση της General Motors. Η σκανδιναβική φίρμα άνηκε εξ ολοκλήρου στους Αμερικανούς, με την ιαπωνική να δέχεται την επιρροή της GM μέσω ενός 20% που διατηρούσε ο κολοσσός του Ντιτρόιτ στη μητρική εταιρία των «Πλειάδων», τη Fuji Heavy Industries. Πολλά έχουν γραφεί και ειπωθεί για τη διαχείριση των εταιριών στις αγκάλες της GM, με τη SAAB να αποτελεί ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποπαιδιού. Από τη μία έπαιρνε υλικά από το κάτω ράφι (πατώματα Vectra δυο γενεών πίσω, πεπαλαιωμένα αυτόματα κιβώτια Chevrolet κλπ) και από την άλλη καλείτο να προσαρμόζει παράταιρα σε αυτήν μοντέλα, καθαρά για να αποκτούν την ταμπέλα «premium» και η ίδια εκπροσώπηση σε περισσότερες κατηγορίες.
Η δημιουργία που βλέπουμε στις φωτογραφίες, είναι ένα τέτοιο δείγμα. Οι Αμερικανοί ήθελαν ένα premium μικρομεσαίο χάτσμπακ, που θα αξιοποιούσε το ρεύμα της SAAB στις Η.Π.Α. Ως βάση επιλέχτηκε το Subaru Impreza Wagon, με τους σχεδιαστές να βάζουν την πινελιά τους στο εμπρός μέρος κυρίως, τις ζάντες και λιγότερο στα μετόπισθεν. Αποτέλεσμα; Ένα «Scoobie» με μάσκα, φανάρια, σήματα και προφυλακτήρες σουηδικής προέλευσης.
Αρχικά υπήρχε μόνο ο 2.5άρης ατμοσφαιρικός boxer των 165 ίππων και 225 Nm, σε συνδυασμό είτε με 5άρι χειροκίνητο ή 4άρι αυτόματο κιβώτιο. Στη συνέχεια προστέθηκε ο 2λιτρος τούρμπο του WRX για την έκδοση Aero, με απόδοση 230 ίππων και 294 Nm, προσφερόμενος με τους ίδιους τύπους μετάδοσης. Το 9-2X Aero είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, συνδυάζοντας την αύρα της SAAB με την τετρακίνηση και τα χαρακτηριστικά της Subaru. Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονταν σε 6,7 δλ. και 7,4 δλ. (χειροκίνητη και αυτόματη μετάδοση αντίστοιχα), με την τελική να ξεπερνά τα 220 χλμ./ώρα και το Symmetrical All Wheel Drive να χαρίζει πρωτοφανή για SAAB έφεση στις στροφές.
Όλα κι όλα 10.436 9-2X κατασκευάστηκαν στον μόλις ένα χρόνο παραγωγής του μοντέλου. Το συγκεκριμένο είναι του 2005, με λίγο πάνω από 43.400 χλμ. στο κοντέρ και τιμή 9.200 δολαρίων (8.231 ευρώ), με δυο μέρες να απομένουν για την ολοκλήρωση της δημοπρασίας.