Κάθε κουβέντα που ξεκινά για ομορφιά, γούστο και καλαισθησία τελειώνει με το επιχείρημα πως όλα είναι υποκειμενικά. Οπότε μονομιάς, ένα αυτοκίνητο -για να έρθουμε στα δικά μας- που δεν τυγχάνει αισθητικής αποδοχής, απολαμβάνει ένα στάνταρ άλλοθι/αντεπιχείρημα. Στον αντίλογο, όποιος θέλει να επικρίνει ένα καθολικά αρεστό σχήμα χρησιμοποιεί την ίδια ακριβώς διαπίστωση. Παρόλα αυτά, τα μαθηματικά μπορεί να τεκμηριώσουν επιστημονικά αν κάτι είναι καλαίσθητο ή όχι.
Η φράση «χρυσή τομή» δεν έχει προέλθει τυχαία. Στα μαθηματικά και την τέχνη, δύο ποσότητες έχουν αναλογία χρυσής τομής αν ο λόγος του αθροίσματος τους προς τη μεγαλύτερη ποσότητα είναι ίσος με το λόγο της μεγαλύτερης ποσότητας προς τη μικρότερη. Εκπεφρασμένο αλγεβρικά, έτσι:
Το οποίο φ:
Για να μη σας ζαλίζουμε (και να ζαλιζόμαστε οι ίδιοι) με δευτεροβάθμιες εξισώσεις και λοιπά αλγεβρικά, ουσιαστικά μιλάμε για τη συμμετρία στις αναλογίες που εμφανίζει ένα πρόσωπο/αυτοκίνητο/δωμάτιο/κτίριο κλπ, αναλόγως τον τομέα που εφαρμόζεται η χρυσή τομή (η οποία επίσης λέγεται «χρυσός λόγος/κανόνας», «θεϊκή αναλογία» και κατά τον Ευκλείδη, «άκρος και μέσος λόγος»). Μεγάλος φαν ο Μιχαήλ Άγγελος Μπουαναρότι (Μικελάντζελο ευρύτερα πασίγνωστος), που τη χρησιμοποίησε όταν φιλοτεχνούσε τη «Δημιουργία του Αδάμ», στο θόλο της Καπέλλα Σιστίνα
Και ένα ενδεικτικό παράδειγμα της χρυσής τομής
Οι συνάδελφοι του carwow μπήκαν στον κόπο να εφαρμόσουν την ανωτέρω σχέση σε εκατοντάδες sportscars και supercars, που παρουσιάστηκαν τα τελευταία 50 χρόνια. Σκοπός; Η ανάδειξη του ομορφότερου αυτοκινήτου, βάσει επιστημονικών κριτηρίων και εναρμόνισης με τη θεϊκή αναλογία. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό εναρμόνισης, τόσο ομορφότερο ή πιο αρμονικό σε αναλογίες, αν προτιμάτε. Πάμε να δούμε τι απεφάνθη η επιστήμη.
1. Ferrari Monza SP1 (2019): 61,75% εναρμόνιση
2. Ford GT40 (1964): 61,64% εναρμόνιση
3. Ferrari 330 GTC Speciale (1967): 61,15% εναρμόνιση
4. Lotus Elite (1974): 60,07% εναρμόνιση
5. Ferrari 250 GTO (1962): 59,95% εναρμόνιση
6. Chevrolet Corvette C2 Stingray (1963): 58,86% εναρμόνιση
7. Ferrari 330 P4 (1967): 58,65% εναρμόνιση
8. Alfa Romeo Alfetta (1974): 58,53% εναρμόνιση
9. Lamborghini Miura (1966): 57,83% εναρμόνιση
10. Maserati Indy (1969): 57,75% εναρμόνιση
Τι μας λένε τα μαθηματικά; Αυτό που ήδη γνωρίζαμε. Οι Ιταλοί, τη δεκαετία του 60, υπήρξαν πραγματικοί καλλιτέχνες επί λαμαρίνας, δημιουργώντας 7 από τα 10 ομορφότερα-πιο αρμονικά/συμμετρικά σχήματα της τελευταίας 50ετίας. Τα 4 και η κορυφή ανήκουν στη Ferrari, με τις Alfa Romeo, Lamborghini και Maserati να έχουν από έναν εκπρόσωπο. Η Αμερική ακολουθεί με δυο παρουσίες και η Αγγλία με μία, ενώ Γερμανοί, Γάλλοι και Ιάπωνες απουσιάζουν.
Η Γερμανία, πάντως δεν έχασε για πολύ το top10. Η BMW 507 ήρθε 12η (57,58%) και η Mercedes 300SL Gullwing 13η (57,56%), ενώ πρώτη Γαλλίδα είναι η Alpine A310 (56,26%). Για να πετύχεις αυτοκίνητο από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου τώρα, θα πρέπει να φτάσεις μέχρι την 71η θέση και το Nissan R390 (49,90%), ενώ 15 θέσεις πιο κάτω συναντάμε το Honda NSX (48,05%). Σε σύνολο 100άδας δηλαδή, υπάρχουν μόνο δυο ιαπωνικά αυτοκίνητα – κι αυτά, με ποσοστό κάτω από τη βάση.