SAAB και Subaru διατηρούν αμφότερες πιστό κοινό, άσχετα που η πρώτη μας έχει αποχαιρετήσει εδώ και 9 χρόνια. Ο συνδυασμός διαφορετικότητας και προσήλωσης σε δεδομένες φιλοσοφίες έχρισαν τις δυο φίρμες ως τον ορισμό του εναλλακτικού, του αντι-mainstream. Γνωρίζετε όμως ότι υπάρχει καρπός μεταξύ τους συνεργασίας;
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000, Σουηδοί και Ιάπωνες βρίσκονταν υπό τον έλεγχο των Αμερικανών. Ολικός για τους μεν, μερικός για τους δε. Η SAAB άνηκε εξ ολοκλήρου στην General Motors, με την τελευταία να διατηρεί ένα 20% στη μητρική εταιρία των «Πλειάδων», τη Fuji Heavy Industries. Το να πούμε πως οι Αμερικανοί κακοδιαχειρίζονταν τη SAAB, θα ήταν επιείκεια. Η φίρμα από το Τρολχάταν αντιμετωπιζόταν συγχρόνως σαν αποπαίδι και χαμάλης. Από τη μία έπαιρνε υλικά από το κάτω ράφι (πατώματα Vectra δυο γενεών πίσω, πεπαλαιωμένα αυτόματα κιβώτια Chevrolet κλπ) και από την άλλη καλείτο να προσαρμόζει παράταιρα σε αυτήν μοντέλα, καθαρά για να αποκτούν την ταμπέλα «premium» και η ίδια εκπροσώπηση σε περισσότερες κατηγορίες.
Το 9-7X είναι το πλέον αντιπροσωπευτικό και απογοητευτικό δείγμα, αποτελώντας ουσιαστικά ένα Chevrolet Trailblazer με άλλο αμάξωμα και εσωτερικό. Καμία σχέση με αυθεντικό SAAB, αλλά η GM θεώρησε σώφρον να το θέσει αντιμέτωπο με τις BMW X5 Mercedes M-Class. Εννοείται διαψεύστηκε δραματικά. Κάτι ανάλογο έγινε με το 9-2Χ. Την ιδέα του Ντιτρόιτ για ένα premium μικρομεσαίο, βασισμένο στο Subaru Impreza 2ης γενιάς!
Το 9-2Χ «πάτησε» στο Impreza Wagon, διαφοροποιούμενο κυρίως μπροστά. Η μάσκα, ο προφυλακτήρας και τα φωτιστικά σώματα αντικαταστάθηκαν από άλλα, στο κλίμα της σχεδιαστικής ταυτότητας των Σουηδών. Πίσω οι αλλαγές ήταν μικρότερες, με ελαφρώς ανασχεδιασμένα φανάρια και προφυλακτήρα. Στο εσωτερικό, που θα έπρεπε να δοθεί το μεγαλύτερο βάρος, ήταν πρακτικά ανύπαρκτες. Μόνες πινελιές της SAAB το σήμα στο τιμόνι και τα νέα καθίσματα.
Στα μηχανικά μέρη οι μηχανικοί έκαναν ό,τι μπορούσαν να βελτιώσουν την ηχομόνωση και την ποιότητα κύλισης, μαλακώνοντας το setup της ανάρτησης, προσθέτοντας ηχομόνωση και αλλάζοντας τα ρουλεμάν. Αρχικά υπήρχε μόνο ο 2.5άρης ατμοσφαιρικός boxer των 165 ίππων και 225 Nm, σε συνδυασμό είτε με 5άρι χειροκίνητο ή 4άρι αυτόματο κιβώτιο. Στη συνέχεια προστέθηκε ο 2λιτρος τούρμπο του WRX για την έκδοση Aero, με απόδοση 227 ίππων και 294 Nm, προσφερόμενος με τους ίδιους τύπους μετάδοσης. Φυσικά, με καταγωγή από το Φούτζι, η τετρακίνηση ήταν βασική και αναντικατάστατη επιλογή.
Το σουηδικό Impreza παρουσιάστηκε το 2005 και έμεινε στην αγορά μόλις μέχρι τα μέσα του ’06, όταν και τερματίστηκε η συνεργασία GM-Fuji Heavy Industries, καταφέρνοντας να πουλήσει μόνο 10.346 κομμάτια (8.514 το ’05 και 1.832 το ’06). Η GM αποφάσισε να διαθέσει το 9-2Χ μόνο στην αγορά της Βορείου Αμερικής, αν και δύσκολα θα άλλαζε η εμπορική του πορεία ακόμα και με παρουσία σε περισσότερες χώρες.