Ο κόσμος ξέρει το Duster ως το μοντέλο που ανέστησε την Dacia, μετέτρεψε την ρουμανική εταιρία σε ευρωπαϊκό σουξέ και αποτελεί σήμερα ένα από τα πιο καλοπουλημένα SUV της Γηραιάς Ηπείρου. Οι ρίζες του, όμως, πάνε αρκετά πίσω στο παρελθόν.
Συγκεκριμένα, το 1980 και την Ρουμανία του Νικολάε Τσαουσέσκου. Η Dacia μπορεί να είναι η πιο γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία και Νο1 εταιρία σε εξαγωγές της χώρας σήμερα, όμως ήταν η ARO που δημιουργήθηκε πρώτη – σχεδόν 10 χρόνια πριν τα «Ντάτσια». Η Auto Romania συστάθηκε το 1957 ως κατασκευαστής εκτός δρόμου οχημάτων, με έμφαση στην προμήθεια του στρατού. Χαρακτηριστικό το γεγονός πως ιδρυτής ήταν ο στρατάρχης Ίον Αντονέσκου, ο οποίος το 1942 διέταξε την επέκταση του εργοστασίου της IAR (Industria Aeronautică Română), προκειμένου να κατασκευάζει κινητήρες αεροσκαφών. Δυόμιση δεκαετίες αργότερα, οι εγκαταστάσεις χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία της ARO. Με λίγα λόγια, επρόκειτο για το ρουμανικό αντίστοιχο των BMW και SAAB.
Δείτε ακόμα: Έτσι κατασκευάζεται το Lada Niva (+video)
Το πρώτο αυτοκίνητο που πέρασε τις πύλες ήταν το IMS-57, ένα GAZ-69 με παραλλαγές. Ακολούθησαν τα Μ59 και M461, για να διαδεχτεί τη σειρά IMS η 24. Πιο πολιτικού προσανατολισμού, με προτεραιότητα στα επαγγελματικά οχήματα. Το 1980 λανσαρίστηκε η σειρά 10, ώστε να διευρυνθεί το αγοραστικό κοινό.
Το ARO 10 ήταν φύσει μηχανικών μερών και θέσει αγοράς, ευθέως ανταγωνιστικό με το Lada Niva. Συμπαγές σε διαστάσεις, σκληροτράχηλο, αλλά με πολύ μεγαλύτερη γκάμα κινητήρων και σχεδιαστικές επιρροές από το Range Rover, το «10άρι» απευθυνόταν σε όλους: μικρές οικογένειες, κυνηγούς, επαγγελματίες, στρατό. «Ένα ARO για κάθε Ρουμάνο», όπως έλεγαν οι διαφημίσεις της εποχής. Βασιζόταν στο Dacia 1300, το γνωστό μας Liberta, και είχε συνολικά 10 διαφορετικές εκδόσεις κινητήρα: 6 βενζίνης και 4 ντίζελ. Ο ισχυρότερος ήταν ένας 1.600άρης βενζινοκινητήρας 105 ίππων στις 5.800 σ.α.λ. και 145 Nm ροπής στις 3.400 σ.α.λ., που προερχόταν από την Daewoo.
Διαβάστε επίσης: Dacia Liberta πωλείται για απίστευτα λεφτά
Τρία μοτέρ ήταν καταγωγής Dacia (1.3λτ. 54 ίππων, 1.4λτ. 62 ίππων και 1.6λτ. 72 ίππων), δύο VW (1.6 λτ. βενζίνης και ντίζελ, 75 και 54 ίππων αντίστοιχα), άλλα δύο Renault (1.9λτ. ντίζελ και τούρμποντιζελ, 64 και 92 ίππων) και ένα Peugeot (επίσης 1.9λτ. ντίζελ, 68 ίππων). Το πλαίσιο τύπου σκάλας και οι άκαμπτοι άξονες εμπρός-πίσω φρόντιζαν για την διεκπεραίωση περασμάτων από κακοτράχαλα περάσματα, το κεντρικό διαφορικό που κλείδωνε και το «κοντό» κιβώτιο συνεπικουρούσαν στις τετρακίνητες εκδόσεις, ενώ στις αμιγώς πισωκίνητες η σφιχτή κλιμάκωση του 4τάχυτου ή 5τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου, βοηθούσε στο «άπλωμα» της ουράς.
Κυκλοφόρησε με αρκετά ονόματα, όπως ARO Ischia/SuperIschia/Enduro KAI Dacia Duster. Έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2006, όταν και η ρουμανική ΕΛΒΟ κατέθεσε αίτηση πτώχευσης και έβαλε λουκέτο στη μονάδα του Campulung.