Η Lancia αναμφίβολα είναι η μάρκα που έχει συνδέσει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη το όνομα της με την Ελλάδα. Με μια σειρά μοντέλων να δανείζονται γράμματα και λέξεις από την ελληνική γλώσσα, η φίρμα από το Τορίνο διατηρεί μια κληρονομία που τονίζει και σε αυτό το επίπεδο την αίσθηση δυναμισμού και κομψότητας, που τη χαρακτηρίζει σε διαχρονική βάση.
Στις 27 Νοεμβρίου του 1906, ο Vincenzo Lancia δημιουργούσε μια μάρκα που στο πέρασμα του χρόνου θα δημιουργούσε μερικά από τα πιο όμορφα και τεχνολογικά προηγμένα μοντέλα της εποχής τους, με τεράστια επιρροή στο χώρο της αυτοκίνησης. Παράλληλα, δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί αυτοκινητοβιομηχανία που να έχει συνδέσει τόσο στενά το όνομα της με την Ελλάδα και τον ελληνικό πολιτισμό. Αυτή η μοναδική σχέση ξεκινά λίγο μετά τη γέννηση της Lancia και σε μεγάλο βαθμό, οφείλεται στον αδερφό του ιδρυτή της.
Έχοντας μια σειρά μοντέλων που, κατά τα πρότυπα της εποχής, έπαιρναν το όνομα τους από την ισχύ του κινητήρα, ο Vincenzo Lancia θέλησε να δώσει μια ξεχωριστή ταυτότητα στις δημιουργίες του. Έτσι ακολούθησε την πρόταση του αδερφού του, Giovanni, ενός καθηγητή κλασσικής παιδείας, επιλέγοντας τα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου. Το πρώτο μοντέλο που ακολούθησε αυτή την ιδέα ήταν η Lancia Kappa, το 1919. Το πείραμα είχε εκπληκτικά θετική αποδοχή και έτσι ο Lancia όχι απλά αποφάσισε να συνεχίσει την ιδέα με τα νέα του μοντέλα, αλλά να μετονομάσει και εκείνα που ήδη είχαν παρουσιαστεί. Με αυτό τον τρόπο το πρώτο μοντέλο, η 12HP του 1907, ονομάστηκε Alpha, η 15/20HP του 1909 ονομάστηκε Beta, η 20HP του 1910 άλλαξε σε Gamma και η 20/30HP του 1911 έφερε για πρώτη φορά στο προσκήνιο το όνομα Delta. Το δεύτερο νέο μοντέλο που «βαπτίστηκε» απ’ ευθείας με ελληνικό όνομα ήταν η Lambda, το 1922: ένα εξαιρετικά προηγμένο αυτοκίνητο, αφού ήταν το πρώτο με αυτοφερόμενο αμάξωμα, ανεξάρτητη ανάρτηση με αμορτισέρ που εφηύρε ο ίδιος ο Lancia και φρένα σε όλους τους τροχούς.
Από τη δεκαετία του 1930 και μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960 η Lancia εστίασε στην αναζήτηση των ονομάτων για τα μοντέλα της στην αρχαία Ρώμη, με ονόματα όπως Artena, Aprilia και αργότερα Aurelia, Flavia και Fulvia. Από τα τέλη των 60s, όμως, μέχρι και σήμερα, η Lancia επέστρεψε και παραμένει πιστή στην επιλογή ελληνικών γραμμάτων ή λέξεων για τα «βαφτίσια» των μοντέλων της. Την επιστροφή στις ελληνικές ρίζες σηματοδότησε η Beta, το 1972, ακολούθησε η Gamma του 1976 και στη συνέχεια η Delta, 3 χρόνια αργότερα. Το 1998 η Lancia δημιούργησε το πρωτότυπο Dialogos, που αποτέλεσε προπομπό της ναυαρχίδας Thesis, η οποία έκανε πρεμιέρα το 2001.
Η Delta ασφαλώς παραμένει το πλέον διάσημο όνομα χάρη και στην τεράστια επιτυχία που είχε το μοντέλο στο WRC, όμως σε επίπεδο πωλήσεων το Υpsilon είναι το απόλυτο best seller της ιταλικής φίρμας, με περισσότερες από 3 εκατομμύρια πωλήσεις και 4 γενιές σε σχεδόν 40 χρόνια ιστορίας. Συνολικά, η Lancia στα 115 χρόνια πορείας, έχει παρουσιάσει 25 μοντέλα με ελληνικά ονόματα, αριθμός που θα αυξηθεί στο άμεσο μέλλον σύμφωνα και με τις πληροφορίες που προέκυψαν από την πρόσφατη ανακοίνωση του δεκαετούς πλάνου ανάπτυξης της μάρκας.
Τα μοντέλα της Lancia με ελληνική «καταγωγή»:
- Alfa (1907)
- Beta (1909, 1972)
- Gamma (1910, 1976)
- Delta (1911, 1979, 1993, 2008)
- Epsilon & Lancia Eta (1911)
- Zetta (1912, 1994)
- Theta (1913)
- Kappa (1919, 1994)
- Lambda (1922)
- Prisma (1982)
- Thema (1984)
- Ypsilon (1985, 1995, 2003, 2011)
- Thesis (2001)
- Phedra (2002)
- Musa (2004)