Ένα από τα κακά που έχει η οποιαδήποτε αγορά, είτε μιλάμε για αυτοκίνητα ή οτιδήποτε άλλο, είναι το ντόμινο που επισύρει μια άνοδος τιμών. Παρατηρείται ανατίμηση σε μια κατηγορία ή αγαθό; Νομοτελειακά θα ακολουθήσει «επιδημία» σε εκατοντάδες ακόμα. Το βλέπουμε χρόνια τώρα με τα καύσιμα, το βιώνουμε τον τελευταίο καιρό με τις πρώτες ύλες και την ενέργεια λόγω πολέμου, το γνωρίζουμε και στα αυτοκίνητα με τα μικροτσίπ. Η πανδημία αρχικά, που οδήγησε στη συνέχεια σε ελλείψεις ημιαγωγών, «γονάτισαν» την παραγωγική δύναμη των αυτοκινητοβιομηχανιών. Έπειτα ήρθε κι η σύρραξη Ρωσίας-Ουκρανίας, για να δέσει το γλυκό και να εκτιναχθούν στα ύψη οι τιμές των νέων μοντέλων. Υπήρχε περίπτωση να μείνουν «στην απέξω» τα μεταχειρισμένα;
Αναμφισβήτητα, το κόστος κατασκευής έχει ανέβει. Εξίσου δεδομένα, όμως, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες βρήκαν ευκαιρία για να αυξήσουν τα περιθώρια κερδών, χτυπώντας «στο ψαχνό» τις τιμές. Όταν έχει φτάσει το ίδιο μοντέλο να κοστίζει 5-6 (ακόμα και παραπάνω) χιλιάδες ευρώ πάνω από όσο έκανε πριν δυο χρόνια, άντε να βρεις πόσο από το κοστολόγιο αντιστοιχεί στα ακριβότερα υλικά και πόσο βάζει «τσέπη» ο κατασκευαστής. Συνεπώς, αναλόγως κατηγορίας και έκδοσης, μπορεί να φτάσει να ζητάει ό,τι θέλει. Τι μας θυμίζει αυτό; Ακριβώς! Την αγορά των μεταχειρισμένων. Η οποία εννοείται βρίσκεται σε παράλληλη γραμμή με εκείνη των καινούργιων, εκμεταλλευόμενη κάθε ευρώ που επιβαρύνει τα καινούργια. Οι τιμές επίσης έχουν φτάσει στα ύψη, όμως το επιχείρημα είναι έτοιμο: ακόμα κι έτσι, είναι σημαντικά φθηνότερα από ένα αντίστοιχο καινούργιο. Άλλο αυτό, όμως, κι άλλο να κοστίζει Fiat Panda 1.2 του ’18 με 120.000 χλμ. 10.500 ευρώ, όταν καινούργιο ξεκινούσε από 10.600 ευρώ!
Τα ίδια, πάντως, γίνονται παντού. Στην Αμερική, ας πούμε, οι τιμές των μεταχειρισμένων έχουν εκτιναχθεί στο +47,7% συγκριτικά με το 2019. Αυτό διαπιστώνει η μελέτη του iSeeCars, που ξεψάχνισε τα κιτάπια των μαντράδων (10,8 εκατ. αυτοκίνητα ηλικίας 1-5 ετών) και διαπίστωσε δραματικές αυξήσεις, ειδικά στα πιο δημοφιλή μοντέλα. Ένα Honda Civic ή ένα Toyota RAV4 κοστίζει 41-46% παραπάνω από όσο πριν 4 χρόνια, ενώ στα λατρεμένα της αμερικανικής αγοράς pick up η άνοδος κυμαίνεται από 30 έως 50%! Στην τράπεζα αυτές οι ανατιμήσεις μεταφράζονται σε άνοδο της μέσης τιμής αγοράς, από 23.351 σε 34.491 δολάρια (από 21.265 σε 31.410 ευρώ).
Το θέμα όμως είναι πως δεν αυξάνονται μόνο οι τιμές, αλλά και τα χιλιόμετρα που κουβαλούν στα κοντέρ τους τα μεταχειρισμένα. Ο μέσος όρος έχει ανέβει από τις 43.541 μίλια (70.072 χλμ.) στις 63.457 μίλια (102.124 χλμ.), αντιστοιχώντας σε αύξηση 45,7%. Σε ορισμένα μοντέλα δε, πάει πολύ παραπάνω. Τα διαθέσιμα μεταχειρισμένα Civic 1-5 ετών εμφανίζουν έξτρα φόρτο 81%, ενώ τα RAV4 εκτοξεύονται στο +139,6%! Με άλλα λόγια πληρώνεις σημαντικά παραπάνω για αυτοκίνητα που είναι αρκετά έως πολύ πιο ταλαιπωρημένα. Το καλό είναι ότι παρατηρείται μια μικρή πτώση των τιμών φέτος, καθώς από το Σεπτέμβρη του ’22 μέχρι το Μάρτιο του ’23 μειώθηκαν κατά 4,7%, ενώ από 6μηνο σε 6μηνο (Γενάρης-Ιούνιος με αντίστοιχο διάστημα πέρσι) σημειώνεται μείωση 8,7%.