Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται το μέλλον των δρόμων. Με αυτό τον τρόπο πλασάρονται από τις ανά τον κόσμο νομοθεσίες, έτσι τα αντιμετωπίζουν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Όχι με την ίδια ζέση όλες, όμως. Κάποιοι κατασκευαστές έχουν δεσμευθεί για πλήρη μεταστροφή στα EV, άλλοι ήδη βρίσκονται πολύ κοντά στο να ολοκληρώσουν αυτή τη μετάβαση. Κάποιοι, ωστόσο, έχουν επιλέξει να μην πέσουν «με τα μούτρα» στα ηλεκτρικά. Και η συντριπτική πλειονότητα αυτών, βάσει έρευνας, προέρχονται από την Ιαπωνία.
Το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (The International Council on Clean Transportation/ICCT) συνέταξε πλήρη μελέτη για τις επιδόσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών στα δρώμενα της ηλεκτροκίνησης, αξιολογώντας δεδομένα από κάθε τομέα: αριθμός προσφοράς ηλεκτρικών μοντέλων, ποσοστό πωλήσεων EV επί των συνολικών, κάλυψη κατηγοριών, κατανάλωση ενέργειας, χρόνοι φόρτισης, αυτονομία, ανακυκλωσιμότητα μπαταρίας και σχετικών εξαρτημάτων, στόχος ηλεκτρικής παρουσίας μελλοντικά και επενδύσεις. Τα πάντα μπήκαν στο μικροσκόπιο του ICCT, παράγοντας μερικά εξαιρετικά ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Ξεκινάμε από τα προφανή. Η Tesla διέπρεψε παντού, απολύτως αναμενόμενα καθώς ιδρύθηκε ως εταιρία ηλεκτρικών. Όλη της η ύπαρξη περιστρέφεται γύρω από τα EVs, οπότε δεν προκαλεί καμία έκπληξη το ότι απέσπασε τη μέγιστη βαθμολογία σχεδόν σε κάθε αξιολόγηση. Από κοντά η κινεζική BYD, που θέλει να γίνει η επόμενη Tesla. Αυτές οι δυο είναι οι μόνες αυτοκινητοβιομηχανίες που λογίζονται ως ηγέτιδες δυνάμεις της ηλεκτροκίνησης, αφήνοντας πίσω τους Ευρωπαίους, Κορεάτες και λοιπούς κατασκευαστές από Αμερική και Κίνα.
Στο ενδιάμεσο κομμάτι της κατάταξης συναντάμε 5 ονόματα από την Ευρώπη (BMW, VW, Stellantis, Renault, Mercedes), 4 από την Κίνα (Geely, SAIC, Great Wall, Chang’an), τους 2 μεγάλους της Αμερικής (General Motors και Ford) και τους αντίστοιχους της Κορέας (Hyundai-Kia). Οι 13 αυτοί κατασκευαστές τοποθετούνται στο μεταίχμιο κινητήρων εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικών, ευρισκόμενοι στο στάδιο της μετάβασης. Δεν είναι ακόμα Tesla και BYD, δηλαδή, αλλά κατά εκεί πηγαίνουν. Οι περισσότεροι εξάλλου έχουν ανακοινώσει πλάνα για αμιγώς ηλεκτρικές γκάμες στο εγγύς μέλλον. Πάμε και σε εκείνους τώρα, που δεν μοιράζονται την ίδια πρεμούρα.
Toyota, Honda, Nissan, Mazda και Suzuki κατατάσσονται στο γκρουπ των υστερούντων, έχοντας μόνο την ινδική Tata να σπάει το ιαπωνικό στοιχείο. Η βαθμολογία είναι χαμηλή σε όλες τις κλάσεις, όμως αυτό που πραγματικά χαντακώνει τους Ιάπωνες στη συγκεκριμένη έρευνα είναι το ποσοστό των πωλήσεων. Τα ηλεκτρικά αντιπροσωπεύουν ελάχιστο ως μηδενικό μερίδιο στις εμπορικές επιδόσεις των ιαπωνικών εταιριών, παρότι η κάλυψη των επιμέρους segments είναι άνω του μέσου όρου σε κάποιες περιπτώσεις (Toyota, Nissan). H Suzuki είναι η μοναδική που παίρνει «κουλούρια», καθώς ακόμα δεν έχει παρουσιάσει ηλεκτρικό μοντέλο.