Το κλασικό, μηχανικό, «χεράτο» χειρόφρενο οδεύει σταθερά -και χέρι-χέρι με το παραδοσιακό κιβώτιο- προς τον αφανισμό, αφού ολοένα και περισσότερα αυτοκίνητα εφοδιάζονται με ηλεκτρικό. Ο παραδοσιακός μοχλός αντικαθίσταται με ένα κουμπάκι, ακόμα και σε μοντέλα με αμιγώς σπορ προσανατολισμό.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, δε, ανακαλύπτουμε πως ούτε το 1/9 των νέων μοντέλων στο «Νησί» δεν διατίθεται με παραδοσιακό χειρόφρενο! Η έρευνα του CarGurus αποκάλυψε πως μόλις το 13 % των αυτοκινήτων που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να ανεβοκατεβάζει το χειρόφρενο, με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να το έχουν εξαλείψει πλήρως από τις γκάμες τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα οι Alfa Romeo, Honda, Land-Rover, Lexus, Mercedes-Benz και Porsche.
Η μείωση στη διαθεσιμότητα του παραδοσιακού χειρόφρενου παρουσιάζει δραματικές διαστάσεις, καθώς μέχρι πριν 4 χρόνια το 37% των νέων μοντέλων εξοπλίζονταν με αυτό. Το ποσοστό έπεσε στο 24% το 2020 και πέρσι άλλο 7%, για να σημειώσει περαιτέρω πτώση 4% φέτος και μετά βίας να ξεπεράσει το 10%. Παρατηρούμε ξεκάθαρα το μοτίβο, που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο μηδενισμό του οριζόντιου λεβιέ στην κεντρική κονσόλα (τα ποδο-χειρόφρενα των Mercedes μας έχουν αποχαιρετήσει εδώ και χρόνια). Η Audi εξοπλίζει μόλις το 1% των μοντέλων της με κλασικό χειρόφρενο, ενώ η Vauxhall/Opel το έχει αφαιρέσει σε περισσότερο από το 40% της γκάμας της.
Όπως αναφέρει ο συντάκτης της Ετήσιας Αναφοράς Χειρόφρενου, Chris Knapman: «Από το 2018 έχει σημειωθεί πτώση 24% στον αριθμό νέων αυτοκινήτων με μηχανικό χειρόφρενο. Αναμενόμενο πως η απαγόρευση πώλησης νέων μοντέλων με θερμικούς κινητήρες από το 2030, θα σήμαινε και το τέλος του χειροκίνητου χειρόφρενου. Το ερώτημα τώρα, όμως, είναι αν θα μπορέσει καν να αντέξει μέχρι τότε».