Ένας από τους βασικούς λόγους που τα SUV εξελίχτηκαν σε παντοκράτορα της αγοράς, είναι η αίσθηση ασφάλειας που προσφέρουν. Ψηλή θέση οδήγησης, αρχοντική εποπτεία στο δρόμο, αφ’ υψηλού βλέμματα σε κανονικά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, γενικότερα μια εντύπωση ατρωσίας. Εντύπωση που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να επαληθευτεί. Σε σύγκρουση με ένα supermini, για παράδειγμα, το SUV όντως θα βάλει αρκετό μέρος του άλλου οχήματος από κάτω, υποφέροντας από λιγότερες ζημιές. Ή, για να το θέσουμε από διαφορετική οπτική, θα προκαλέσει μεγαλύτερες στον άλλον. Ακόμα χειρότερα αν αντί για αυτοκίνητο, βρεθεί πεζός ή ποδηλάτης.
Το IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) δημοσίευσε μελέτη σχετικά με ατυχήματα στην Αμερική που σχετίζονται με ποδηλάτες, και την σοβαρότητα των τραυματισμών αναλόγως αμαξώματος. Δίχως καμία δόση έκπληξης, τα SUV είναι αυτά που δημιουργούν τα περισσότερα προβλήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ινστιτούτου ασφάλειας, που περιλαμβάνουν αναφορές της αστυνομίας, ιατρικές εξετάσεις και αναπαραστάσεις ατυχημάτων, οι τραυματισμοί στους ποδηλάτες ήταν 55% υψηλότεροι κόντρα σε SUV παρά όταν στο περιστατικό εμπλέκονταν απλά αυτοκίνητα. Τα χτυπήματα στο κεφάλι ήταν ακόμα περισσότερα, φτάνοντας στο +63%. Πού οφείλονται οι σημαντικότατες αυτές διαφορές; Ακριβώς στο μέγεθος και τη διαμόρφωση του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου.
Τα SUV έχουν ψηλότερη και πιο ογκώδη «μούρη», η οποία σε περίπτωση σύγκρουσης με ποδηλάτη δεν τον στέλνει στο καπό, όπως σε ένα μεσαίο σεντάν για παράδειγμα, αλλά τον ξαπλώνει στο έδαφος. Με αυτό τον τρόπο, το θύμα υποφέρει από δυο δεινά: αφενός το SUV απορροφά λιγότερα φορτία από τη σύγκρουση (σε σχέση με ένα κανονικό τύπο αμαξώματος), αφετέρου πατάει τον ποδηλάτη αφού τον ρίξει στην άσφαλτο! Εδώ είναι που κινδυνεύουν περισσότερο ακόμα και συγκριτικά με τους πεζούς, καθώς λόγω θέσης στο ποδήλατο το χτύπημα έρχεται πάνω από το κέντρο μάζας και ουσιαστικά «στρώνει» το σώμα στους τροχούς του οχήματος.
Η σύγκρουση με πεζό τώρα, επίσης επιφέρει σοβαρότερους τραυματισμούς όταν εμπλέκεται SUV. Η λεκάνη και το στήθος δέχονται τις σοβαρότερες φορτίσεις, την ώρα που με ένα απλό αυτοκίνητο τα πόδια την «τρώνε» περισσότερο. Σε αντίθεση με τους ποδηλάτες, όμως, δεν αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο του να ανατραπούν και να περάσει από πάνω τους το όχημα. Όλα αυτά, φυσικά, όταν μιλάμε για εργοστασιακά μοντέλα. SUV με bull bars και «εργάτες», καταλαβαίνουμε πως προκαλούν πολλαπλάσιας έκτασης βλάβες.