H ιστορία της SAAB είναι από τις πιο ταλαίπωρες στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Θα μπορούσε να αποτελεί άλλη μια περίπτωση άλλοτε εδραιωμένης φίρμας που χρεοκόπησε, όμως από το 2011 που αυτό συνέβη οι Σουηδοί δεν μπορούν να βρουν ησυχία.
Η απόκτηση των μετοχών και του εργοστασίου στο Τρολχάταν από την κινεζική NEVS (National Electric Vehicle Sweden), δημιούργησε την αίσθηση πιθανής αναβίωσης. Μέχρι και ηλεκτρικό πρωτότυπο υπήρξε, το 2017, βασισμένο στο 9-3, με τον ετήσιο στόχο των πωλήσεων να διαμορφωνόταν στις 220.000 μονάδες. Τελικά, το όραμα για μια νέα SAAB – έστω με διαφορετική ονομασία- δεν υλοποιήθηκε. Όχι μόνο αυτό, αλλά η μητρική Evergrande Group περνάει κρίση. Κι όταν περνάει κρίση ο αρχηγός, τότε μόνο μπελάδες μπορεί να έχει η μητρική.
Σύμφωνα με βρετανικά μέσα, η NEVS μπαίνει σε καθεστώς «χειμερίας νάρκης». «Παγώνουν», δηλαδή, όλες οι δραστηριότητες μέχρι νεωτέρας, ενώ παράλληλα περικόπτονται θέσεις εργασίας. Στην προκειμένη βέβαια δεν μιλάμε απλά για περικοπές, αλλά για θερισμό: το 95% των εργαζομένων θα αναγκαστεί σε έξοδο από την εταιρία, αφήνοντας τη NEVS με ένα προσωπικό ανάγκης 20 ατόμων (από 320)! Κοντολογίς, η ηλεκτρική μετενσάρκωση της SAAB από την Κίνα μετράει αντίστροφα για λουκέτο. Μήπως, όμως, υπάρχει ελπίδα να συνεχίσει η SAAB, έστω σε αυτή τη φυτοζωούσα κατάσταση;
Στα τέλη του 2021 ακουγόταν έντονα πως οι Κινέζοι αναζητούσαν επενδυτές σε Ευρώπη και Η.Π.Α. για τη National Electric Vehicle Sweden, προκειμένου να τη βγάλουν από το σκόπελο των χρεών (τότε στα 300 δις δολάρια). Ένα από τα σημαντικότερα ατού (το σημαντικότερο, βασικά) της NEVS, που θα μπορούσε να φέρει «ζεστό» και σεβαστό χρήμα στα ταμεία, ήταν και παραμένει η SAAB. Το όνομα αποσύρθηκε από την αγορά το 2016, όμως τα δικαιώματα ανήκουν ακόμα στη NEVS. Το κυριότερο: το ίδιο ισχύει για τις εγκαταστάσεις στο Τρολχάταν. Συνεπώς, μια ενδεχόμενη παραχώρηση της SAAB θα μπορούσε από τη μια να βοηθήσει οικονομικά τη NEVS, αφετέρου να δώσει άλλη μια ζωή στην αγαπημένη αυτοκινητοβιομηχανία.