Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα των ηλεκτρικών είναι φυσικά το κόστος παραγωγής, το οποίο με τη σειρά του κυλά στην τιμή αγοράς. Η μερίδα του λέοντος ανήκει στις μπαταρίες, καθώς τα μέταλλα που απαιτούνται για την κατασκευή των στοιχείων (λίθιο, κοβάλτιο κλπ) είναι πλέον πανάκριβα, εκτινάσσοντας το κόστος μιας ήδη δαπανηρής διαδικασίας. Παρόλα αυτά, η Tesla ανακοίνωσε πρόσφατα δραστική μείωση στο κοστολόγιο συναρμολόγησης, που ξεπερνά το 50% μέσα σε 5 χρόνια!
Ο επικεφαλής δημοσίων σχέσεων με τους επενδυτές, Martin Viecha, παραβρέθηκε σε συνέδριο τεχνολογίας της Goldman Sachs και ήταν εκ των κεντρικών ομιλητών, παραθέτοντας το πλάνο της εταιρίας για την προσεχή πενταετία, αλλά και τα επιτεύγματα της περασμένης κόντρα στις εγγενείς δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας κατασκευαστής αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ο Viecha τόνισε πως είναι επιτακτική ανάγκη να μειωθεί το κόστος κατασκευής, αλλά παράλληλα αποσαφήνισε πως κάτι τέτοιο δεν γίνεται να επιτευχθεί μέσω των μπαταριών. Η Tesla, όμως, τα κατάφερε – και μάλιστα με δραματικούς αριθμούς.
Σύμφωνα με τον Viecha, το 2017 κάθε Tesla κόστιζε 84.000 δολάρια για να ολοκληρωθεί. Εν έτει 2022, κι αφού η αυτοκινητοβιομηχανία πέρασε από το εμπορικό κολαστήριο του κορωνοϊού και της έλλειψης ημιαγωγών, το κόστος έχει συρρικνωθεί στις 36.000 δολάρια ανά μονάδα! Μια εντυπωσιακή μείωση, που -σύμφωνα με τον Viecha- έχει επιτευχθεί μέσω ριζικών αλλαγών στη διαδικασία παραγωγής, την εξέλιξη νέων τεχνολογιών και μηχανημάτων συναρμολόγησης, αλλά και τη μελετημένη σχεδίαση των επί μέρους εξαρτημάτων στα αυτοκίνητα της Tesla. Βέβαια, πολύ πιθανό τα χρήματα που εξοικονομούνται να προέρχονται και από τη μείωση της ποιότητας/αξιοπιστίας, που πολλοί πρώην (και νυν) εργαζόμενοι της αμερικανικής εταιρίας υποστηρίζουν πως πηγάζει από τον ανύπαρκτο ποιοτικό έλεγχο.
Ο σύνδεσμος της εταιρίας με το επενδυτικό λόμπι έκανε και μεγαλεπήβολες δηλώσεις, σχετικά με την εμπορική πορεία του Model Y. Όπως ανέφερε πανηγυρικά, η Tesla δεν χρειάζεται φθηνότερο μοντέλο από το Y καθώς «του χρόνου θα είναι το πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο όλων των εποχών, ανεξαρτήτως κατηγορίας και συστήματος κίνησης». Να ξεπεράσει τα εκατομμύρια πωλήσεων του Toyota Corolla είναι κομμάτι δύσκολο, οπότε υποθέτουμε πως ο Αμερικανός είτε κάπου μπερδεύτηκε είτε «φούσκωσε» τις προβλέψεις, προς τέρψη των επενδυτών…