Τα τελευταία χρόνια ζυμώνονται απαγορεύσεις και κυρώσεις στους θερμικούς κινητήρες, με απώτερο στόχο την ολοκληρωτική απόσυρσή τους από την αγορά. Τον Ιούλιο του 2021, η Ευρωπαϊκή Ένωση δημοσίευσε ένα οργανόγραμμα για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το περιβάλλον, που περιλάμβανε πρόταση για πλήρη απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με Μ.Ε.Κ. από το 2035 και μετά.
Μόλις πριν μια εβδομάδα ήρθε η επί της ουσίας επικύρωση, καθώς οι νομοθέτες υπερψήφισαν τη σχετική πρόταση παρά τις αντιδράσεις από χώρες και αυτοκινητοβιομηχανίες. Η τελική μορφή του νομοσχεδίου δεν έχει συνταχθεί ακόμα, αλλά οι βασικές αρχές παραμένουν ως είχαν: οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να μηδενίσουν το περιβαλλοντικό εταιρικό τους αποτύπωμα, εκμηδενίζοντας τις εκπομπές CO2 στους στόλους τους. Κάτι που αναπόφευκτα μεταφράζεται σε κατάργηση πάσης φύσεως συνόλου με θερμικό κινητήρα (κανονικό, υβριδικό, plug-in υβριδικό) και πλήρη κυριαρχία των ηλεκτρικών, αρχής γενομένης από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας. Απαγόρευση που θα αφορά τα νέα αυτοκίνητα, όχι εκείνα που ήδη βρίσκονται στους δρόμους της Ε.Ε.
Θεωρητικά, λοιπόν, τα πατροπαράδοτα μοτέρ βενζίνης και ντίζελ έχουν μπροστά τους ακόμα 12 χρόνια ζωής. Από το 2035 και μετά μόνο μεταχειρισμένα, οπότε σιγά-σιγά να οργανώνονται οι συλλέκτες. Με την προϋπόθεση, βέβαια, πως όλες οι χώρες-μέλη θα ψηφίσουν υπέρ της επίμαχης τροπολογίας. Πόσο πιθανό είναι να συμβεί κάτι τέτοιο; Αυτή τη στιγμή, καθόλου. Και δεν είναι ένα οποιοδήποτε κράτος που αντιτίθεται στις απαγορεύσεις, αλλά η Γερμανία. Ο «κινητήρας» της ευρωπαϊκής οικονομίας, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ηπείρου και, φυσικά, ο απόλυτος διαμορφωτής καταστάσεων-αποφάσεων σε αυτή.
Από κοντά και η Ιταλία, η οποία εκτός της εξαίρεσης για τους κατασκευαστές μικρού όγκου πωλήσεων (βλέπε Ferrari, Lamborghini, Maserati) που έχει ήδη ζητήσει, δηλώνει -μέσω του υπουργού Οικολογικής Μετάβασης- πως «το μέλλον του αυτοκινήτου δεν μπορεί να είναι μόνο ηλεκτρικό». Συνεπώς μπορεί το τέλος να είναι ένα βήμα πιο κοντά για τις Μ.Ε.Κ., αλλά από ό,τι φαίνεται έχουμε ακόμα αρκετά να κάνουμε μέχρι να διαβούμε αυτό το ιστορικό κατώφλι.