Η Ρωσία έχει μπει στο περιθώριο από τη Δύση, ακολουθώντας την εισβολή της πρώτης στην Ουκρανία, στις αρχές του έτους. Οι κυρώσεις δίνουν και παίρνουν, η Ρωσία απαντά με ενεργειακό «στραγγάλισμα» διαμέσου φυσικού αερίου και άπαντες περιμένουμε έναν χειμώνα, που δεν ξέρουμε πώς θα βγει. Στις προαναφερθείσες κυρώσεις, ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας πρωτοστάτησε. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έσπευσαν να αποσυρθούν από τη ρωσική αγορά, θυμίζοντας σε αρκετό βαθμό τα πραττόμενα στην Τουρκία πριν τρία χρόνια.
Τότε, ήταν μια άλλη εισβολή εκείνη που «πάγωνε» τις σχέσεις μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και κάποιας χώρας, όταν ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν διέταζε την έφοδο τουρκικών στρατευμάτων στη Συρία. Εκείνη την περίοδο ζυμωνόταν μια τεράστια επένδυση από πλευράς VW Group, η οποία ήθελε να κατασκευάσει μια νέα μονάδα παραγωγής στην Τουρκία, προκειμένου να συναρμολογεί τις επόμενες γενιές VW Passat και Skoda Superb. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις είχαν οδηγήσει τελικά τους Γερμανούς στην απόσυρση του ενδιαφέροντος, επενδύοντας τελικά τα 1,3 δις ευρώ για την ανέγερση του νέου εργοστασίου, στη Σλοβακία. Σήμερα, όμως, τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Ο χαμός με τη Ρωσία, που έχει επιφέρει ενεργειακή κρίση και φτάσει υπερδυνάμεις στο σημείο να θυμούνται τα πυρηνικά οπλοστάσιά τους, θέτει το ζήτημα Τουρκίας-Συρίας στη βάση των «περασμένων-ξεχασμένων». Ουδείς ασχολείται πλέον με τη Συρία, ο Ερντογάν συνεχίζει τα νεο-οθωμανικά του όνειρα και οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιστρέφουν στην επένδυση δις, εντός της τουρκικής επικράτειας. Την αρχή κάνει η Ford, η οποία ανακοίνωσε κονδύλι 2,2 δις δολαρίων (2,2 δις ευρώ) στις εγκαταστάσεις τής Ford Otosan, στο Κοτσαέλι, όπου θα κατασκευάζεται το ηλεκτρικό Transit. Ο παραγωγικός στόχος, μάλιστα, ανέρχεται στις 200.000 μονάδες ετησίως. «Το εργοστάσιο στο Κοτσαέλι είναι ο κύριος τροφοδότης Transit στη Γηραιά Ήπειρο, με το e-Transit να αποτελεί το επόμενο βήμα στην παραγωγική μας σχέση», δήλωσε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής της Ford Pro, Hans Schep.
Όλα αυτά, δε, την ώρα που και το πρώτο αμιγώς τουρκικό αυτοκίνητο, το γνωστό TOGG, μπήκε στην παραγωγή (έτσι λέει, τουλάχιστον, ο Ερντογάν). Αυτή τη στιγμή, η Τουρκία είναι η τέταρτη χώρα στην Ευρώπη και 13η στον κόσμο σε κατασκευή αυτοκινήτων, με 1,27 εκατ. μονάδες πέρσι, μπροστά από Ιταλία και Μεγάλη Βρετανία. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό, πάντως, το γεγονός πως εκ των 50 μεγαλύτερων προμηθευτών της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, οι 30 έχουν τη βάση τους στη γείτονα. Ταυτόχρονα, περίπου 250 εταιρίες παγκοσμίου βεληνεκούς, από κάθε τομέα της βιομηχανίας, διατηρούν τουλάχιστον μια μονάδα παραγωγής στην Τουρκία. Την ίδια ώρα, εμείς θυμόμαστε τα περασμένα μεγαλεία της ΤΕΟΚΑΡ και της Βιαμάξ, και κλαίμε…