Το μποτιλιάρισμα στα μεγάλα αστικά κέντρα αλλά πλέον και σε μικρότερες επαρχιακές πόλεις είναι αφόρητο και αναπόφευκτο. Ειδικά την εορταστική περίοδο που διανύουμε όλος ο κόσμος έχει βγει στα μαγαζιά, με αποτέλεσμα η κίνηση γίνεται ακόμα πιο βασανιστική. Μαζί όμως με τον οδηγό ταλαιπωρείται και το αυτοκίνητο, κυρίως όταν έχει αμιγώς θερμικό κινητήρα παλαιότερης τεχνολογίας, δηλαδή χωρίς να διαθέτει υβριδικό σύστημα ή να είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή να έχει έστω ένα απλό stop/start.
Ένας τους βασικούς «εχθρούς» οποιουδήποτε ακινητοποιημένου οχήματος με τον κινητήρα σε λειτουργία, είναι το ρελαντί. Και δεν αναφερόμαστε σε μικρές στάσεις, αλλά σε παρατεταμένες και πολύωρες συνολικά, οι οποίες σε βάθος χρόνου και χρήσης θα προκαλέσουν ζημιές και μάλιστα μεγάλου κόστους. Στα καινούργια αυτοκίνητα δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί σχεδόν σε όλα ο κινητήρας απενεργοποιείται προσωρινά μέσω του πιο απλού stop/start, όπως και στα πιο εξελιγμένα υβριδικά (mild hybrid, full hybrid και plug-in hybrid). Τα παλιότερα, όμως, που δεν διαθέτουν αυτές τις τεχνολογίες, «υποφέρουν» όταν καθηλώνονται στην κίνηση. Η τακτική χειροκίνητη απενεργοποίηση/ενεργοποίηση του κινητήρα με τη μίζα δεν είναι λύση (εκτός βέβαια αν μείνουμε κολλημένοι για ώρα), διότι εκεί προκύπτουν άλλα προβλήματα.
Η λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί για μικρό χρονικό διάστημα δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις. Εξάλλου είναι κάτι το αναπόφευκτο όταν διανύονται χιλιόμετρα στον αστικό ιστό. Όμως, η παρατεταμένη και υπερβολική παραμονή στις χαμηλότερες δυνατές στροφές αυξάνει και την κατανάλωση καυσίμου. Μόλις λίγα δευτερόλεπτα στο ρελαντί (πόσο δε μάλλον με τον κλιματισμό σε λειτουργία) αρκούν για να κάψει ο κινητήρας περισσότερο καύσιμο από όσο απαιτείται κατά την εκκίνηση. Οι μηχανές εσωτερικής καύσης βασίζονται σε μια προσεκτική ισορροπία μείγματος αέρα-καυσίμου για να διατηρούν την ομαλή τους λειτουργία. Όταν λειτουργούν στο ρελαντί, το καύσιμο υπερτερεί σημαντικά έναντι του αέρα καθότι το αυτοκίνητο δεν κινείται, οπότε δεν ωθείται αέρας προς την εισαγωγή. Κάτι που στρεσάρει πολλά εξαρτήματα, περιλαμβανομένων των πιστονιών, των μπουζί και του συστήματος εξαγωγής. Ειδικά το τελευταίο φέρνει στα όριά του τον καταλύτη που «δηλητηριάζεται» από την περίσσεια ποσότητα βενζίνης ή πετρελαίου που δέχεται. Κάτι αντίστοιχο γίνεται και με τα φίλτρα σωματιδίων πετρελαίου και βενζίνης (DPF και GPF), τα οποία σιγά – σιγά μπουκώνουν.
Όσον αφορά το ίδιο το καύσιμο και ειδικά όταν δεν είναι καλής ποιότητας, η λειτουργία στο ρελαντί προκαλεί παράλληλα μια ακόμα ζημιά, τη συσσώρευση επικαθίσεων και υπολειμμάτων στα τοιχώματα των κυλίνδρων. Επικαθίσεις που μπορούν όχι μόνο να μολύνουν το λάδι, αλλά και να σχηματίσουν μόρια νερού στο σύστημα εξαγωγής λόγω υγρασίας. Ο κινητήρας δεν αναφλέγει το καύσιμο με τον απαραίτητο ρυθμό, με αποτέλεσμα να προκαλείται ένα ασφυκτικό κοκτέιλ στο θάλαμο καύσης, το κύκλωμα λίπανσης και την εξάτμιση, που αργά αλλά σταθερά καταστρέφει την ακεραιότητα του κινητήρα. Οπότε, καλό είναι κάθε αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης να οδηγείται και σε ανοιχτό δρόμο έτσι ώστε το μοτέρ να «καθαρίζει» και να «ανασαίνει». Μεγάλη προσοχή πάντα και στο καύσιμο που μπαίνει στον κινητήρα, γιατί ένα φθηνό μπορεί εν τέλει να στοιχίσει πολλά χρήματα από τη ζημιά που θα προκαλέσει μακροπρόθεσμα τον κινητήρα.




















